اشکال: آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14) +---- موضوع: اشکال: آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ (/showthread.php?tid=1306) |
آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ - حسین بن علی - 14-بهمن-1397 برای تصحیح استصحاب در اینگونه موارد و دفع محذور مثبت بودن استصحاب قید و اثبات تقید، جواب هایی مطرح شده برخی همانند مرحوم خویی و صدر، فرموده اند که امر به وضو به نحو ترکیب با امر به نماز است یعنی مولا گفته است صل و تطهر اما اشکال این بیان این است که طهارت در این صورت جزء مامور به( نه نماز) می شود که هم خلاف ارتکاز است و هم در شروط غیر اختیاری مثل صل فی النهار قابل تطبیق نیست علاوه بر اینکه در ساتر غصبی باید قائل به بطلان نماز باشید. برای حل این اشکال چاره ای نیست جز اینکه گفته شود به جهت صحیحه زراره که به استصحاب طهارت برای صحت نماز تصریح کرده، در مواردی که شرط یا مانع، به نحو صرف ربط و تقید است، اجرای اصل در آن مانعی ندارد. بله در مواردی که ربط شرط و مانع به حروفی مانند علی یا فی و... است اجرای اصل در متعلق آن برای صحت مامور به مثبت است RE: آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ - سید محسن حائری - 16-بهمن-1397 اولا: مگر صحت نماز، اثر شرعی وجود طهارت نیست؟ ثانیا: طهارت خودش یک حکم وضعی است و جریان استصحابش از باب «موضوع بودن برای حکمی شرعی» (مانند حیاة زید) نیست که بعد به دنبال مثبتاتش باشید. طهارت ظاهری هر وقت اثبات شود، هر چند که با اصل عملی اثبات شود، آثار حکم آن بار میشود. جریان آثار حکم ظاهری مورد اتفاق علماست. برای مثال اگر چیزی که مستصحب النجاسة است، طرف علم اجمالی به برخورد با نجاستی دیگر قرار بگیرد، علما میفرمایند که از آنجایی که نجاست یک طرف علم اجمالی از قبل ثابت بوده، و نجاست طرف دیگر ثابت نیست، اصل طهارت در طرف دیگر جاری میگردد. حال این که چنین جایی نیز میتوان بحث اثبات را مطرح کرد و کسی مطرح نمیکند. RE: آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ - حسین بن علی - 17-بهمن-1397 ظاهرا اثر شرعی طهارت صحت نماز نیست بلکه صرفا جواز ورود به نمازه و الا با وضوی خالی که نماز تصحیح نمیشود بلکه وضو با نماز می شود صحت و امتثال امر RE: آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ - سید محسن حائری - 18-بهمن-1397 لازم نیست که چیزی تمام العلة برای یک حکم شرعی باشد تا آن حکم شرعی اثر شرعیاش بشود. همین که جزء العلة برای صحت نماز باشد نیز، اثر شرعی خواهد بود. |