مباحثه، تالار علمی فقاهت
مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص (/showthread.php?tid=1313)



مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص - سید رضا حسنی - 17-بهمن-1397

مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه
اینکه سید حکیم در کتاب محکم فرموده اند که انقلاب نسبت انحصار به عام و خاص ندارد و در جمیع ظواهر می آید بعد مثلا زده اند که : لایجب اکرام الشخص لاجل انّه حجّ؛ خطاب دوم گفت اکرم زیدا ان حج؛ فرض کنید که ما جمع موضوعی کردن را دراینگونه موارد عرفی ندانستیم و احتمال دادیم که به خاطر اینکه لایجب اکرام الشخص نص در عدم وجوب است باید از ظهور دیگری  رفع ید کرد. در حقیقت تعارض بین دو اطلاق می شود. بعد یک خطابی بیاید که لایجب اکرام زید لانه حج؛ ایشان می گویند که انقلاب نسبت شد. ما می گوییم این ربطی به انقلاب نسبت ندارد. ما با ورود این دلیل ظهور یجب را حمل بر استحباب می کنیم. استحباب اکرام زید با لایجب اصلا تعارضی ندارد تا ما نیاز داشته باشیم بگوییم که جمع عرفی بعد از انقلاب نسبت هست یا نیست.



RE: مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص - مسعود عطار منش - 27-بهمن-1397

(17-بهمن-1397, 09:55)سید رضا حسنی نوشته: مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه
...فرض کنید که ما جمع موضوعی کردن را دراینگونه موارد عرفی ندانستیم ...
یکوقت می گوئیم انقلاب نسبت یعنی اعم از نسب اربعه یعنی مثلا نسبت قرینیت و ذو القرینیتی که موجود بوده منقلب شده که در حمع حکمی
در مقابل جمع موضوعی) هم معنا دارد ولی یکوقت می گوئیم انقلاب نسبت یعنی نسب اربعه یعنی عام وخاص یا تباین یا عموم من وجه یا ... که اگر اینگونه گفتیم انقلاب نسبت معنایش منقلب شدن نسبت به موضوعات ادله است و با مفروض گرفتن غیر عرفی بودن جمع موضوعی در واقع مفروض گرفتید انقلاب نسبت غیر عرفی است و به عبارت دیگر آیا این مثال با فرض مذکور (یعنی فرض غیر عرفی بودن جمع موضوعی) متضمن بی ربط بودن به انقلاب نسبت نیست؟