مباحثه، تالار علمی فقاهت
شرط منجزینت علم اجمالی در کلام محقق نایینی ره - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=22)
+---- موضوع: شرط منجزینت علم اجمالی در کلام محقق نایینی ره (/showthread.php?tid=1329)



شرط منجزینت علم اجمالی در کلام محقق نایینی ره - 89207 - 23-بهمن-1397

Idea حاصل فرمایش ایشان این است که علم اجمالی اگر بخواهد منجز باشد باید تکلیفی که علم اجمالی به آن تعلق گرفته قابلیت تنجز را داشته باشد و الا علم اجمالی نمی تواند تنجیز آوری کند، مثلا اگر مکلف علم اجمالی به اباحه یا استحباب پیدا کند این علم اجمالی برای مکلف تنجیز نمی آورد چون علم تفصیلی به اباحه یا استحباب تنجیز نمی آورد پس به طریق اولی علم اجمالی به آنها نیز تنجیز آور نیست، چون مباح یا استحباب تکلیف نیست که در صورت مخالفت با آنها شارع عبد را عقاب کند، پس متعلق علم اجمالی در این موارد قابلیت تنجیز را ندارد و یا اگر مکلف علم اجمالی به وجوب یک کار و یا حرمت کار دیگر پیدا کرد در حالیکه قدرت بر هیچکدام وجود ندارد در اینصورت چون قدرت بر آنها ندارد به همین دلیل علم اجمالی تنجیز آور نیست پس شرط اینکه علم اجمالی بتواند معلوم به اجمال را منجز کند این است که معلوم به اجمال قابلیت تنجیز را با همین حالت اجمال داشته باشد.
در موارد دوران امر بین محذورین هم، چون  نه موافقت قطعیه ممکن است و نه مخالفت قطعیه، و موافقت احتمالیه نیز در هر صورت حاصل است؛ تکلیف معلوم به اجمال اصلا صلاحیت تنجز را ندارد. از این رو علم اجمالی منجز نیست و وجودش کالعدم می باشد.