مباحثه، تالار علمی فقاهت
برهان شهید صدر بر عدم طرف معارضه واقع شدن عام فوقان - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: برهان شهید صدر بر عدم طرف معارضه واقع شدن عام فوقان (/showthread.php?tid=1333)



برهان شهید صدر بر عدم طرف معارضه واقع شدن عام فوقان - سید رضا حسنی - 27-بهمن-1397

برهان شهید صدر بر عدم طرف معارضه واقع شدن عام فوقانی
اینکه عام فوقانی بعد از تعارض خاصین مرجع است یا خیر مورد بحث است. شهید صدر برهان آورده است که محال است عام فوقانی طرف معارضه باشد ؛ زیرا اکرم کل عالم با آن اکرم العالم الفاسق متوافقین است و با آن لاتکرم العالم االفاسق هم رابطه ی قرینه و ذو القرینه دارد و با هم تهافت ندارند. حجیت یک دلیل مشروط به عدم خاص مخالف معتبر است؛ لذا تمانعی بین عام و خاص مخالف معتبر نیست. بعد از این خاص ها عام می شود حجت بلامعارض؛ در مانحن فیه هم همین است.



RE: برهان شهید صدر بر عدم طرف معارضه واقع شدن عام فوقان - مسعود عطار منش - 27-بهمن-1397

(27-بهمن-1397, 00:33)سید رضا حسنی نوشته: برهان شهید صدر بر عدم طرف معارضه واقع شدن عام فوقانی
اینکه عام فوقانی بعد از تعارض خاصین مرجع است یا خیر مورد بحث است. شهید صدر برهان آورده است که محال است عام فوقانی طرف معارضه باشد ؛ زیرا اکرم کل عالم با آن اکرم العالم الفاسق متوافقین است و با آن لاتکرم العالم االفاسق هم رابطه ی قرینه و ذو القرینه دارد و با هم تهافت ندارند. حجیت یک دلیل مشروط به عدم خاص مخالف معتبر است؛ لذا تمانعی بین عام و خاص مخالف معتبر نیست. بعد از این خاص ها عام می شود حجت بلامعارض؛ در مانحن فیه هم همین است.

بالأخره مقصودتان چیست ؟
آیا عام اصلا مخالف معتبر ندارد چون آنچه مخالفش است معارض داشته و معتبر نیست یا این که خاصی که وجود دارد از اساس مخالف نیست و قرینه و ذو القرینه است ؟