مباحثه، تالار علمی فقاهت
پذیرفتن دو داعی برای تحقق قربی شدن عمل از سوی مرحوم خویی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: پذیرفتن دو داعی برای تحقق قربی شدن عمل از سوی مرحوم خویی (/showthread.php?tid=1335)



پذیرفتن دو داعی برای تحقق قربی شدن عمل از سوی مرحوم خویی - خیشه - 27-بهمن-1397

مرحوم خویی در تنقیحدر باب وضوء گفته است که ما دو داعی داریم. یا محبوبیت است یا قصد امر است. البته باید دقت شود که لبّ محبوبیت نیز همان قصد امر خداوند است. پس در حقیقت به نظر مرحوم خویی برای عبادی شدن امتثال باید قصد امر شود ولی قصد امر دو گونه است یا خود امر را قصد می­کند و یا محبوبیت عمل نزد شارع را قصد می­کند.1-   این که در روایت آمده است: ( قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ.) موضوع روایت صحیحه عبّاد است روایت عبادت شدن را بیان نمی­کند. منظور روایت این است که عبادتی که سر می­زند یکی از این سه داعی پشتوانه آن است. دلیل این مطلب نیز سیره عقلاء است که حاکم است به این که برای عبادت شدن امتثال، حسن فعلی و حسن فاعلی لازم است. حسن فاعلی هم یا به خاطر محبوبیت نزد خداوند است و یا قصد امر مولا است. به تعبیر خود مرحوم خویی، اضافه به ربّ شود. لذا نماز خواندن برای خلاصی از جهنم عبادت نیست. بلکه باطل است.مگر به صورت داعی بر داعی باشد

مثلا این که نماز خوانده می­شود تا مریض شفا داده شود به این معنا است که نماز را به خاطر خدا بخواند و داعی او شفا پیدا کردن مریض است. پس داعی اول، امر خدا است و داعی دوم، شفا پیدا کردن مریض است.


RE: پذیرفتن دو داعی برای تحقق قربی شدن عمل از سوی مرحوم خویی - مهدی خسروبیگی - 28-بهمن-1397

در همین روایت که بیان کردید از اقسام دیگر نفی عبادت نکرده است بلکه فرموده است این قسم سوم افضل عبادات است پس مابقی هم عبادتند و فقط این آخری افضل است


RE: پذیرفتن دو داعی برای تحقق قربی شدن عمل از سوی مرحوم خویی - خیشه - 30-بهمن-1397

مرحوم خویی میفرماید موضوع روایت عبادت است یعنی فرض این است که اول عبادت محقق شده است حال یا به قصد امر و یا قصد محبوبیت نزد شارع. بعد داعی اعمال یکی از این سه مطلب است. لذا اصلا روایت ناظر به بیان عبادیت عبادت نیست تا فرمایش شما جاری شود.