استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27) +--- موضوع: استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) (/showthread.php?tid=135) |
استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - عالم - 4-اسفند-1391 بسم الله الرحمن الرحیم لطف کنید نظرات خود را در رابطه با نصوص خاصه مطرح در نشست علمی در مورد استفاده سلاح های کشتار جمعی بیان نمایید. RE: استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - جواهری - 4-اسفند-1391 آقای قائینی فرمودند بحث من در حکم اولی است نه ثانوی ولی به نظر می رسد روایت حفص فرض تزاحم را مطرح کرده است لذا از حیث جان انسانها مشخص کننده تکلیف تزاحم است و اگر قرار باشد حکم ثانوی در کار باشد فقط از حیث اساس اسلام است در غیر اینصورت مفاد روایت - در مقدار دلالتش که به عقیده ایشان اطلاق داشت مانع از بیان حکم ثانوی به غیر از ملاک حفظ اسلام خواهد شد. RE: استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - امین - 5-اسفند-1391 استاد قایینی درباره استفاده از سلاحهایی که لازمه استفاده از ان کشتن کسانی باشد که کشتن انها جایز نیست مثل کودکان و زنان ضمن بحث از قاعده اولی روایت حفص را هم مطرح نمودند: عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ مَدِينَةٍ مِنْ مَدَائِنِ أَهْلِ الْحَرْبِ هَلْ يَجُوزُ أَنْ يُرْسَلَ عَلَيْهِمُ الْمَاءُ وَ تُحْرَقَ بِالنَّارِ أَوْ تُرْمَى بِالْمَجَانِيقِ حَتَّى يُقْتَلُوا وَ فِيهِمُ النِّسَاءُ وَ الصِّبْيَانُ وَ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ وَ الْأُسَارَى مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَ التُّجَّارُ فَقَالَ يُفْعَلُ ذَلِكَ بِهِمْ وَ لَا يُمْسَكُ عَنْهُمْ لِهَؤُلَاءِ وَ لَا دِيَةَ عَلَيْهِمْ لِلْمُسْلِمِينَ وَ لَا كَفَّارَةَ... و بیان فرمودند که این روایت صرف نظر از ضعف سندی مختص جهاد دفاعی با کفار میباشد و برای غیر ان تمسک نمیشود. نکاتی به ذهن میرسد: 1-ضعف سند منجبر به عمل اصحاب است همانطور که در ریاض امده و جواز استفاده از منجنیق در جنگ مسلم بین اصحاب است واستفاده کردن پیامبر صلی الله علیه و اله هم در طائف در بین اصحاب مشهور است. قاعدتا ایشان جبر را قبول ندارند صغرویا وکبرویا ولی قول خلاف مشهور فقها است. 2-در تبصره تذکره و منتهی و بسیاری از کتابهای دیگراین روایت حمل بر ضرورت شده و این مطلب روشن است بعید است اگر ضرورتی اقتضا نکند و جنگ متوقف بر ان نباشد به مفاد روایت عمل شود. و اطلاقی را که استاد ملتزم شدند خیلی عجیب بود فرمودند این روایت شامل جایی که استفاده از سلاح منجر به کشتن میلیونها ادم هم بشود میشود. 3- اینکه بگوییم مورد روایت مدائن اهل حرب است پس مثلا جهاد ابتدایی را نمیگیرد یا جنگ با بغاه را نمیگیرد و اطلاق دارد غیر ضرورت در جنگ دفاعی را هم میگیرد خیلی بعید است . 4- حل مطلب به عقیده اینجانب این است که اینها اصلا از مواردی که یحتاج الیه الناس باشد نیست تا شارع بخواهد در ان موضعی داشته باشد واعمال مولویت کند .معلوم است اگر در جنگ مجبور شدیم استفاده میکنیم نشدیم نه. بحث ندارد. هرکسی میفهمد. لذا نگاه تعبد امیز به روایت در نظر فقها نبوده مثل صلوه و صوم نیست که استاد تصریح کردند همانند انها باید بحث کنیم (رجوع به موضوع دخول سیاست واقتصاد در دیانت) RE: استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - اعلایی - 9-اسفند-1391 در مورد روایت حفص غیاث می توان گفت که حفص بن غیاث از عامه است و مساله جنگ از شوونات حکومت بوده است که با توجه به اینکه هدف از فتوحات در آن زمان بیشتر جنبه مادی آن و کسب خراج بیشتر بوده است چه بسا جنبه های شرعی جهاد مراعات نمیشد. با توجه به این مطلب احتمال تقیه امام ع در این روایت زیاد است و دیگر نمیتوان اصالت عدم تقیه در آن جاری نمود زیرا اصالت عدم تقیه یک اصل عقلایی است و عقلاء این اصل را در موارد شک عام جاری میکنند - یعنی شکی که در هر جایی قابل طرح است - اما در موارد شک خاص - که در خصوص مورد به جهت نکات خاص آن مورد ایجاد شده است - عقلاء نه اصالت عدم تقیه و نه هیچ اصل دیگری را جاری نمکنند. RE: استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - علاوی - 1-اسفند-1399 (4-اسفند-1391, 15:11)جواهری نوشته: آقای قائینی فرمودند بحث من در حکم اولی است نه ثانوی ... و اگر قرار باشد حکم ثانوی در کار باشد فقط از حیث اساس اسلام است در غیر اینصورت مفاد روایت ... مانع از بیان حکم ثانوی به غیر از ملاک حفظ اسلام خواهد شد. از نقل قول فوق برداشت نمی شود نظر استاد قائینی در مورد حکم ثانوی چیست. ولی از مصاحبه زیر استاد ابوالقاسم علیدوست برداشت می شود که گویا حتی از با به خطر افتادن اساس اسلام و به مصلحت حفظ اساس اسلام نیز حکم ثانوی وجود ندارد و همان حکم اولی حرمت استفاده از سلاح باقی است. نقل قول:آیا مصلحت، حکم حرمت سلاح کشتار جمعی را تغییر میدهد؟ http://ijtihadnet.ir/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d9%85%d8%b5%d9%84%d8%ad%d8%aa%d8%8c-%d8%ad%da%a9%d9%85-%d8%ad%d8%b1%d9%85%d8%aa-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%da%a9%d8%b4%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%ac%d9%85%d8%b9%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%aa/ RE: استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - علاوی - 5-اسفند-1399 از نکات قابل توجه در مورد سلاح های کشتار جمعی نظر فقهای اهل تسنن در کشورهایی است که اقدام به ساخت سلاح کشتار جمعی کرده اند مانند پاکستان که سلاح هسته ای برای مقابله با سلاح هسته ای هند تولید کرده است یا سوریه و مصر که در مقابل اسرائیل اقدام به تولید سلاح شیمیایی کردند یا اتهاماتی که متوجه کشورهای سودان و لیبی بود و جبهه پولیساریو و مراکش بود ، نظر فقهی فقهای اهل تسنن این کشورها در مورد ادله سلاح های کشتار جمعی چیست؟ RE: استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) - علاوی - 5-اسفند-1399 گاهی گفته می شود که سلاح های هسته ای تنها استفاده اش کشتار انسان است. در گذشته این طور نبوده است. کشور شوروی سابق برای قطع نشت نفت از چاه نفتی که در نقطه عمیق اقیانوس حفر شده بود از انفجار سلاح هسته ای در مدخل چاه نفت استفاده کرد همچنین اولین موشکهای ضدهوایی ساخت آمریکا از کلاهک هسته ای استفاده می کردند یعنی پس از رهگیری موشک های زمین به زمین قاره پیمای شلیک شده توسط شوروی ، برای هدف قرار دادن آنها از موشک ضدهوایی غول پیکری ساخته شده بود که کلاهک آن هسته ای بود. برای منهدم کردن ماهواره های جاسوسی در فضا یا قطع ارتباطات رادیویی در فضا نیز موشکهایی با کلاهک هسته ای در گذشته طراحی شده بودند که در فضا انفجار هسته ای ایجاد می کردند. پیشنهاد می شد که در صورت خطر اصابت شهاب سنگ فضایی یا سیارک های فضایی به کره زمین از موشک هسته ای برای نابودی شهاب سنگ یا سیارک استفاده شود |