مباحثه، تالار علمی فقاهت
اشکال: مبحث معانی ماده(أمر) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: الموجز و اصول فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=19)
+---- موضوع: اشکال: مبحث معانی ماده(أمر) (/showthread.php?tid=1373)



مبحث معانی ماده(أمر) - emam_khamenei313 - 9-اسفند-1397

با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم.
استاد بزرگوار،حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته،در الموجز معلولی وارد میکنند تحت عنوان تعدد معنای ماده امر،و علت آن را تعدد صیغه جمع آن بیان می فرمایند،(طلب:اوامر؛و فعل:امور).
که گفته تعدد صیغه جمع دال بر تعدد معنا می باشد؟؟؟همانطور که همه مستحضر هستند جائز است الفاظ بالسماع بر چند وزن مشهور جمع مسکر جمع بسته شوند(مانند:جاهل،يجمع مرة ب(جهّل،بضم الجيم و فتح الهاء)و أخرى ب(جهّال(بضم الجيم )).
بله،اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه جعل تعدد صیغه جمع برای آن به عنوان علت را مشکل داریم.
التماس دعا
یا علی


RE: مبحث معانی ماده(أمر) - emam_khamenei313 - 10-اسفند-1397

سلام علیکم.
کسی از بزرگواران نبود جواب اشکال رو بده؟؟؟


RE: مبحث معانی ماده(أمر) - emam_khamenei313 - 28-اسفند-1397

سلام و عرض ادب و احترام،محضر علما محترم،
جواب اشکال مذکور به شرح ذیل استSadالبته استاد ما خدا حفظشون کنه،جواب رو قبول نکردند و فرمودند اشکال وارد است)
جواب:ماده امر به دو وزن جمع مکسر،جمع بسته میشود،یعنی(اوامر،بر وزن فواعل)و(امور،بر وزن فعول)،نکته اینجاست که فقط وزن (فاعل) و گاهی (فاعله) می تواند به صورت قیاسی بر وزن(فواعل)،جمع بسته شود.بعد آن فاعل بمعنی المفعول است مانند امر عارف که به معنا امر معروف هست،امر_آمر_مامور،
البته اشکالاتی به جواب وارد است،والا جواب درست و قول الموجز صحیح است...
برای مطالعه راحت مطلب،عزیزان در نرم افزار نور،بخش ادبیات عرب،جستجو،دو لفظ فواعل و معنی را با هم سرچ کرده و در کتب مختلف از جمله شرح النظام مطالعه بفرمایند،
التماس دعا
یا علی


RE: مبحث معانی ماده(أمر) - KB2000 - 23-اسفند-1400

خیلی ممنون[url=http://mobahathah.ir/newreply.php?tid=1373&processed=1][/url]


RE: مبحث معانی ماده(أمر) - عرفان عزیزی - 24-اسفند-1400

(9-اسفند-1397, 21:05)emam_khamenei313 نوشته: با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم.
  استاد بزرگوار،حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته،در الموجز معلولی وارد میکنند تحت عنوان تعدد معنای ماده امر،و علت آن را تعدد صیغه جمع آن بیان می فرمایند،(طلب:اوامر؛و فعل:امور).
که گفته تعدد صیغه جمع دال بر تعدد معنا می باشد؟؟؟همانطور که همه مستحضر هستند جائز است الفاظ بالسماع بر چند وزن مشهور جمع مسکر جمع بسته شوند(مانند:جاهل،يجمع مرة ب(جهّل،بضم الجيم و فتح الهاء)و أخرى ب(جهّال(بضم الجيم )).
بله،اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه جعل تعدد صیغه جمع برای آن به عنوان علت را مشکل داریم.
التماس دعا
یا علی

اون طوری که بنده در ذهنم هست مقصود از اینکه تعدد جمع دال بر تعدد معناست این است که خود جمع دو معنا بدهد مثل اوامر و امور که جمع ها دو معنای متفاوت دارند لذا مثال جهل و جهال که جمع جاهل هستند نقض نیست