اشکال: مبحث معانی ماده(أمر) - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18) +---- انجمن: الموجز و اصول فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=19) +---- موضوع: اشکال: مبحث معانی ماده(أمر) (/showthread.php?tid=1373) |
مبحث معانی ماده(أمر) - emam_khamenei313 - 9-اسفند-1397 با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم. استاد بزرگوار،حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته،در الموجز معلولی وارد میکنند تحت عنوان تعدد معنای ماده امر،و علت آن را تعدد صیغه جمع آن بیان می فرمایند،(طلب:اوامر؛و فعل:امور). که گفته تعدد صیغه جمع دال بر تعدد معنا می باشد؟؟؟همانطور که همه مستحضر هستند جائز است الفاظ بالسماع بر چند وزن مشهور جمع مسکر جمع بسته شوند(مانند:جاهل،يجمع مرة ب(جهّل،بضم الجيم و فتح الهاء)و أخرى ب(جهّال(بضم الجيم )). بله،اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه جعل تعدد صیغه جمع برای آن به عنوان علت را مشکل داریم. التماس دعا یا علی RE: مبحث معانی ماده(أمر) - emam_khamenei313 - 10-اسفند-1397 سلام علیکم. کسی از بزرگواران نبود جواب اشکال رو بده؟؟؟ RE: مبحث معانی ماده(أمر) - emam_khamenei313 - 28-اسفند-1397 سلام و عرض ادب و احترام،محضر علما محترم، جواب اشکال مذکور به شرح ذیل استالبته استاد ما خدا حفظشون کنه،جواب رو قبول نکردند و فرمودند اشکال وارد است) جواب:ماده امر به دو وزن جمع مکسر،جمع بسته میشود،یعنی(اوامر،بر وزن فواعل)و(امور،بر وزن فعول)،نکته اینجاست که فقط وزن (فاعل) و گاهی (فاعله) می تواند به صورت قیاسی بر وزن(فواعل)،جمع بسته شود.بعد آن فاعل بمعنی المفعول است مانند امر عارف که به معنا امر معروف هست،امر_آمر_مامور، البته اشکالاتی به جواب وارد است،والا جواب درست و قول الموجز صحیح است... برای مطالعه راحت مطلب،عزیزان در نرم افزار نور،بخش ادبیات عرب،جستجو،دو لفظ فواعل و معنی را با هم سرچ کرده و در کتب مختلف از جمله شرح النظام مطالعه بفرمایند، التماس دعا یا علی RE: مبحث معانی ماده(أمر) - KB2000 - 23-اسفند-1400 خیلی ممنون[url=http://mobahathah.ir/newreply.php?tid=1373&processed=1][/url] RE: مبحث معانی ماده(أمر) - عرفان عزیزی - 24-اسفند-1400 (9-اسفند-1397, 21:05)emam_khamenei313 نوشته: با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم. اون طوری که بنده در ذهنم هست مقصود از اینکه تعدد جمع دال بر تعدد معناست این است که خود جمع دو معنا بدهد مثل اوامر و امور که جمع ها دو معنای متفاوت دارند لذا مثال جهل و جهال که جمع جاهل هستند نقض نیست |