مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی1 - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: نکته علمی: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی1 (/showthread.php?tid=1379)



امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی1 - مسعود عطار منش - 11-اسفند-1397

اگر شخصی یک جزئ از مرکب را فراموش کرد مثل سوره در نماز ، مرحوم شیخ انصاری قائل شده اند به اصاله البطلان و دلیل این مطلب را این دانسته اند که همان چیزهایی که برای شخص متذکر جزء است برای شخص ناسی هم جزئ است لذا این شخص ترک جزء نموده و ما دامیکه دلیل عام یا خاصی از شارع مبنی بر عدم لزوم اعاده نیاید اصل بر بطلان است . ایشان در ادامه علت این مطلب را ( که اجزاء مربوط به متذکر و ناسی تفاوتی ندارد) عدم امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی دانسته اند چون شخص ناسی غافل از نسیان خود است لذا متوجه خطاب ایها الناسی نمیشود یا اگر متوجه شود در واقع از غفلتش بیرون آمده و متذکر میشود .
 راه حلهای متعددی برای امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بیان کرده اند که به یکی اشاره می کنیم :
می توان ناسی را به عنوانی ملازم با نسیان مورد خطاب قرار داد مثلا بگوئیم هر شخصی به هر اندازه از اجزاء که مورد التفات وی است مکلف است که این تکلیف هم ناسی و هم متذکر را شامل شده و ناسی اگر چه خودش نمی داند ناسی است ولی مورد همین خطاب قرار می گیرد .
برگرفته از درس اصول استاد سید محمد جواد شبیری مورخ6/12/97


RE: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی1 - javad mog - 17-اسفند-1397

خطاب دوم اگر صرفا برای تصحیح عمل باشد حرفی نیست ولی فایده ای در تحریک و بعث مکلف ناسی ندارد چرا که همان خطاب اول برای اتیان عمل کافی بود چرا که التفات به نسیان جزء ندارد و عمل فاقد جزء را به نیت کل انجام میدهد.


RE: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی1 - مسعود عطار منش - 18-اسفند-1397

(17-اسفند-1397, 20:48)javad mog نوشته: خطاب دوم اگر صرفا برای تصحیح عمل باشد حرفی نیست ولی فایده ای در تحریک و بعث مکلف ناسی ندارد چرا که همان خطاب اول برای اتیان عمل کافی بود چرا که التفات به نسیان جزء ندارد و عمل فاقد جزء را به نیت کل انجام میدهد.

طبق این راه حال خطاب دومی در کار نیست بلکه یک تنها یک خطاب در میان است و آن عبارتست از :
کل جزء التفت الیه المکلف فهذا واجب علیه . و این خطاب واحد هم شامل ناسی می شود و هم شامل متذکر .