مباحثه، تالار علمی فقاهت
آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی (/showthread.php?tid=142)



آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - وکیلی - 7-اسفند-1391

دوستان لطف کنند آراء و نظرات اصولی استاد که مهم و تأثیرگذار در فقه است را در این بخش درج نمایند. تا ان شاء الله مجموعه مفیدی برای همه طلاب مخصوصا کسانی که در کلاس استاد جدید الورود هستند گردآوری شود.
در این بخش نظریات استاد را نقد نفرمائید،برای این کار موضوع جداگانه ای را ایجاد نمایید.
حتی المقدور به مهمترین دلیل ایشان به طور موجز اشاره نمایید.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - حاجی - 7-اسفند-1391

استاد استصحاب در شبهات حکمیه وجودیه و استصحاب عدم ازلی را قبول ندارند.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - سید حسینی - 7-اسفند-1391

بنابر نظر استاد در حکومت اصل سببی بر مسببی تسبب شرعی لازم نیست بلکه ملاک علاج عرفی است یعنی اصل دریک طرف مورد شک درطرف دیگر را علاج کند.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - وکیلی - 8-اسفند-1391

به نظر استاد در دو حادث زمانی که شک در تقدم و تاخر آنها داریم استصحاب در معلوم التاریخ جاری نمیشود و در نتیجه استصحاب در مجهول التاریخ بلامعارض جاری می گردد.
اگر هر دو مجهول التاریخ بودند دو استصحاب با هم تعارض می کنند.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - سید حسینی - 9-اسفند-1391

استاد استصحاب فرد مردد را جاری میدانند ومیفرمایند که هرچند عنوان اجمالی موضوع اثر نیست اما برای جریان استصحاب کافی است.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - سید حسینی - 9-اسفند-1391

به نظر استاد اگر درخطاب شارع امر درکنار امور مستحبه ذکر شود ظهورش دروجوب از بین نمیرود مگر آنکه امور مستحبه به حدی باشد که برای خطاب سیاقی درست شود مبنی براینکه مولی درمقام بیان آداب ومستحبات است که دراینصورت به قرینه سیاق ،ظهور امر دروجوب از بین میرود.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - العبد - 9-اسفند-1391

به نظر استاد عمل مشهور نه جابر ضعف سند است نه جابر دلالت حدیث و همچنین اعراض مشهور موجب ضعف سند و دلالت نمی شود. این مطلب با مراجعه به کلمات مشهور روشن می شود.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - وکیلی - 12-اسفند-1391

استاد خبر ثقه را از باب تعبد به اخبار حجت میدانند.و وثوق به مضمون حدیث را شرط نمی دانند حتی اگر ظن بر خلاف محتوای خبر ثقه داشته باشیم باز هم خبر حجت می باشد.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - سید حسینی - 14-اسفند-1391

(7-اسفند-1391, 13:19)حاجی نوشته: استاد استصحاب در شبهات حکمیه وجودیه و استصحاب عدم ازلی را قبول ندارند.

استصحاب درشبهات حکمیه را به دلیل تعارض استصحاب عدم جعل زائد با استصحاب بقاء مجعول واستصحاب عدم ازلی رابه خاطر عرفی نبودن قبول نمیکنند.


RE: آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی - سید محمود فریمانه - 14-اسفند-1391

استاد شهیدی استصحاب در شبهات حکمیه جزئیه را قبول دارند، لذا میفرمایند استصحاب حکمی جزئی محکوم استصحاب موضوعی می شود لکونه اصلا مسببیا