مباحثه، تالار علمی فقاهت
امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بدون خطاب - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بدون خطاب (/showthread.php?tid=1420)



امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بدون خطاب - مسعود عطار منش - 19-فروردين-1398

اگر شخصی یک جزئ از مرکب را فراموش کرد مثل سوره در نماز ، مرحوم شیخ انصاری قائل شده اند به اصاله البطلان و دلیل این مطلب را این دانسته اند که همان چیزهایی که برای شخص متذکر جزء است برای شخص ناسی هم جزئ است لذا این شخص ترک جزء نموده و ما دامیکه دلیل عام یا خاصی از شارع مبنی بر عدم لزوم اعاده نیاید اصل بر بطلان است . ایشان در ادامه علت این مطلب را ( که اجزاء مربوط به متذکر و ناسی تفاوتی ندارد) عدم امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی دانسته اند چون شخص ناسی غافل از نسیان خود است لذا متوجه خطاب ایها الناسی نمیشود یا اگر متوجه شود در واقع از غفلتش بیرون آمده و متذکر میشود .
 راه حلهای متعددی برای امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بیان کرده اند که به یکی اشاره می کنیم :
مرحوم آخوند می فرماید ناسی با توجه به اینکه خود را(علی الفرض) ناسی نمی داند فکر می کند ملتفت است و خطابی که به ملتفتین متوجه است را به خود می گیرد و قهراً به ماعدای منسی تحریک میشود لذا اصلا نیازی نیست برای ناسی خطاب مستقلی آورد چون غرض از خطاب که تحریک به سمت مطلوب بود خود بخود حاصل است.


RE: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بدون خطاب - سید محسن حائری - 21-فروردين-1398

این توضیح مرحوم آخوند به معنای «امکان تکلیف ناسی به ما عدای منسی عنه» نیست، بلکه بدین معناست که نیازی به چنین تکلیفی نیست، چرا که غرض (انبعاث عبد) حاصل است، لذا عدم تکلیف مولی به ما عدای منسی عنه مشکلی جهت تحصیل اغراضش ایجاد نمی‌کند. نه این که تکلیف کرده است!


RE: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بدون خطاب - مسعود عطار منش - 21-فروردين-1398

(21-فروردين-1398, 12:02)سید محسن حائری نوشته: این توضیح مرحوم آخوند به معنای «امکان تکلیف ناسی به ما عدای منسی عنه» نیست، بلکه بدین معناست که نیازی به چنین تکلیفی نیست، چرا که غرض (انبعاث عبد) حاصل است، لذا عدم تکلیف مولی به ما عدای منسی عنه مشکلی جهت تحصیل اغراضش ایجاد نمی‌کند. نه این که تکلیف کرده است!

مقصود این که بهر حال شارع چنین چیزی را از ناسی می خواهد و اراده یا طلب دارد و اگر هم نکند میتواند عقابش کند ولو عنوان تکلیف بر آن صدق نکند چون این که بنده لفظ تکلیف را بکار بردم شاید تعبیر خود مرحوم آخوند نباشد لذا اصراری بر آن ندارم .