مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته ای در باب اخبار من بلغ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: نکته ای در باب اخبار من بلغ (/showthread.php?tid=1448)



نکته ای در باب اخبار من بلغ - محمود رفاهی فرد - 3-ارديبهشت-1398

برگرفته از درس خارج فقه، 97/10/24
در مورد اخبار من بلغ، مرحوم مامقانی قائل اند که مراد از بلوغ، بلوغ به نحو معتبر است. یعنی اگر در مستحبات، خبر معتبری وارد شد، به صرف احتمال این که خلاف واقع است از آن رفع ید نکنید. در واقع، اخبار من بلغ، برای تکمیل محرکیت اخبار مستحبات است. در دروس درایه ی آیه الله شبیری نیز به این مطلب اشاره شده است. (ر ک پژوهشی در درایه الحدیث، آقای سید علیرضا صدر).
این مطلب، در بعض موضوعات فقهی دیگر نیز موثر است. مثلا در بحث عده، این که اگر زنی شوهرش مفقود شده، در روایت آمده که اگر به والی مراجعه کرد والی فحص می کند فان خُبر عنه بحیاه صبرت...
اینجا هم ممکن است گفته شود مراد از خبر، رسیدن خبر معتبر باشد...

(در روایت اخیر، لازم است از این بحث شود که معنای خُبِّرَ آیا رسیدن خبر است یا به تعبیر فارسی، با خبر شدن؟ اگر رسیدن خبر باشد، جای این بحث ها هست و شاید مشکل باشد رفع ید از اطلاق خبر. چرا که بلوغ مطلق خبر هم تناسب با حکم لزوم صبر دارد. نهایت این که خبر مقطوع الکذب خارج باشد. اما اگر مراد با خبر شدن باشد، دیگر بلوغ خبر موضوعیت ندارد و حصول آگاهی شرط است.
درباره ی اخبار من بلغ، معنایی که شده گذشته از این که استظهار آن محل تامل است، به نظر می رسد که مبتنی بر حجیت تعبدیه ی خبر ثقه است. چرا که در این فرض است که می توان خبر معتبری داشت و با این حال، تردید عقلائی در مخالفت آن با واقع داشت. و الا اگر تنها خبر موثوق به حجت باشد دیگر احتمال خلاف چندان مورد اعتنای عرف نیست تا نیازی باشد با این خطابات، محرکیت آن را تکمیل کرد)