مباحثه، تالار علمی فقاهت
لزوم در نظر گرفتن جو فقهی زمان ائمه برای اجتهاد - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: لزوم در نظر گرفتن جو فقهی زمان ائمه برای اجتهاد (/showthread.php?tid=1477)



لزوم در نظر گرفتن جو فقهی زمان ائمه برای اجتهاد - سید رضا حسنی - 27-خرداد-1398

باید جوّ فقهی زمان ائمه علیهم السلام مورد نظر قرار گیرد؛ در حالی که برخی از استظهارات با عدم توجه به جوّ فقهی زمان ائمه علیهم السلام صورت می گیرد.  شده اند، در مورد روایت  ، مرحوم آقای بروجردی بر خلاف فهم مشهور که قائل به خمس در زمینی که ذمی خریداری کرده فرموده اند: با توجه به جوّ فقهی آن زمان فهمیده می شود که جزیه ذمی 8» أَیُّمَا ذِمِّیاشْتَرَى مِنْ مُسْلِمٍ أَرْضاً فَعَلَیْهِ الْخُمُسُ. « از محصولی که از زمین به دست می آورد، در صورتی که زمین را از مسلمان نخریده باشد، یک دهم است، اما در صورتی که زمین را از مسلم خریده باشد، اختلاف وجود داشته است. برخی از فقهای عامه قائل به همان یک دهم شده و برخی  امام علیه السلام فرموده اند: ذمی که زمینی ، دیگر قائل به دو دهم بوده اند که دو دهم همان خمس است .در این جوّ فقهی را خریداری می کند، باید خمس آن را پرداخت کند که به معنای این است که باید از محصول زمین جزیه او دوبرابر شده و به جای یک دهم، دو دهم پرداخت کند . مرحوم آقای بروجردی فرموده اند: فقه و احادیث شیعه حاشیه بر فتاوای اهل سنت بوده است و لذا بدون مراجعه به متن، حاشیه قابل فهم نخواهد بود. این مطلبی است که در برخی موارد به آن نیاز وجود دارد و لذا باید جوّ متشرعی و فقهی زمان صدور حدیث در نظر گرفته شود تا فهم حدیث مطابق واقع باشد.