مباحثه، تالار علمی فقاهت
عدم مرجحیت مخالفت با عامه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=24)
+---- موضوع: عدم مرجحیت مخالفت با عامه (/showthread.php?tid=1498)



عدم مرجحیت مخالفت با عامه - مهدی خسروبیگی - 29-تير-1398

مفاد روایت عمر بن حنظلة ترجیح به موافقت کتاب است و اگر هر دو موافق کتاب باشند مخالفت با عامه را به عنوان مرجح ذکر کرده است و لذا در مقبوله صرف مخالفت با عامه‌ مرجح نیست بلکه مخالف با عامه‌ای که موافق با کتاب هم هست مرجح است.عدم وجود مرجح موافقت با کتاب سه صورت دارد یکی اینکه هر دو موافق با کتاب باشند و دیگری اینکه مضمون هیچ کدام در کتاب نباشد و سوم اینکه هر دو مخالف کتاب باشند و مقبوله فقط در صورتی که هر دو موافق با کتاب باشند مخالفت با عامه را مرجح دانسته‌ است و لذا مرجح بودن مخالفت با عامه در جایی که مضمون هیچ کدام در کتاب وجود نداشته باشد یا هر دو مخالف کتاب باشند از روایت مقبوله عمر بن حنظلة استفاده نمی شود.بله مرجح بودن صرف مخالفت با عامه از روایت قطب راوندی فهمیده می شود.

جلسه123-اصول



RE: عدم مرجحیت مخالفت با عامه - هادی - 30-تير-1398

با عرض سلام چند نکته
اول:آنچه از مقبوله فهم می شود مرجحیت موافقت با قرآن به ضمیمه مخالفت با عامه هست نه موافقت با قرآن به تنهایی البته سنت قطعی هم مثل قرآن است و یکی از موافقت با قرآن یا سنت به ضمیمه مخالفت با عامه مرجحی است که از فقره (ینظر فما وافق)قابل استفاده می باشد
دوم: