مباحثه، تالار علمی فقاهت
انکار وجوب ترشحی مقدمه از ذی القمدمه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: انکار وجوب ترشحی مقدمه از ذی القمدمه (/showthread.php?tid=1511)



انکار وجوب ترشحی مقدمه از ذی القمدمه - خیشه - 22-مهر-1398

استاد گنجی فرمودند: به نظر ما درست است که اراده به مقدمه غیری است و ملاک نفسی ندارد. این که به سمت مقدمه می­رود به خاطر ملاک ذی المقدمه است و جای انکار ندارد. وجوب غیری مقدمه و اراده غیری مقدمه معنایش همین است. اما این که لازمه­اش این باشد که اراده مقدمه فعلا یا شانا تابع اراده ذی المقدمه باشد مقبول نیست. ممکن است اراده به ذی المقدمه فعلی نباشد ولی اراده به مقدمه فعلی است. مثلا ذی المقدمه فردا محقق می­شود و فردا ذی المقدمه را اراده می­کند اما امر به مقدمات را اراده کرده است. هر چند که اراده مقدمه تبعی است ولی تلازمی وجود ندارد. مثلا الان اراده رفع موانع و ایجاد شرایط می­کند تا فردا بتواند ذی المقدمه را انجام دهد. ما برای تبعیت برهانی نداریم بلکه وجدان حاکم بر عدم تعبیت است. بعضی ها( مانند شیخنا الاستاذ) که منکر وجوب مقدمه بودند، می­فرموند: چه اشکالی دارد که غسل وجوب داشته باشد و ذی المقدمه که مثلا صوم بود هنوز وجوبش نیامده باشد. یعنی اگر مقدمه ای داشته باشیم، همان مقدمه است که هنوز وجوب ذی المقدمه نیامده است، وجوب مقدمه فعلی است.
مثلا شارع مقدس الان ذی المقدمه را واجب نکرده است و عند طلوع الفجر ذی المقدمه را واجب می­کند، ولی می­بیند اگر الان غسل نکند عند طلوع الفجر قدرت بر امساک ندارد، لذا از الان وجوب مقدمه را جعل می­کند. هر چند که این وجوب ملاک نفسی ندارد و برای ذی المقدمه وجوب را براش جعل می­کند اما لازم نیست که حتما وجوب ذی المقدمه فعلیت داشته باشد تا مقدمه وجوبش فعلیت داشته باشد. پس عقلائیت دارد که غسل واجب باشد و هنوز ذی المقدمه وجوبش فعلی نشده است. هیچ وجهی ندارد که اراده ها و وجوب ها تبعیت داشته باشد. ممکن است اصلا فعل ملاک نداشته باشد ولی مولا برای این که ملاک از بنده فوت نشود، مقدمه را واجب می­کند تا در زمان بعدی ملاک فعل ( ذی المقدمه) از بنده فوت نشود.
برای واضح شدن مطلب، این مثال را متذکر می­شویم. مثلا پدری به بچه اش می­گوید درس بخوان. این درس خواندن به خاطر مجتهد شدن است. عقلائیت دارد که الان امر به درس خواندن داشته باشد و امر به اجتهاد هنوز نداشته باشد.


RE: انکار وجوب ترشحی مقدمه از ذی القمدمه - مسعود عطار منش - 15-آبان-1398

به نظر میرسد نفس وجوب فعلی مقدمات به معنای اینست که مولا می خواهد ذی المقدمه در ظرف خودش محقق شود و این یعنی وجوب فعلی ذی المقدمه به همان معنایی که در واجب معلق گفته میشود و الا واجب معلق را انکار کردید. پس اگر واجب معلق را پذیرفتید تبعیت نیز پذیرفته میشود.


RE: انکار وجوب ترشحی مقدمه از ذی القمدمه - خیشه - 18-آبان-1398

استاد گنجی فرمودند:تبعیتِ وجوب مقدمی از وجوب ذی المقدمه درست است و وجوب غیری للغیر است اما این که اول غیر، وجوبش فعلی بشود، بعد مقدمه فعلی بشود، درست نیست. شارع برای این که صوم از طهارت شروع شود، اول غسل را واجب می­کند و بعد صوم را واجب می­کند. پس تبعیت به این معنا که اگر ذی المقدمه نبود، مقدمه هم نبود، درست است، اما این که در فعلیت هم تبعیت داشته باشند، درست نیست. این که مرحوم آخوند این قاعده را یک قاعده واضحه قرار داده است و بر آن احکامی مترتب کرده است، درست نیست. اصل تبعیت درست است اما این همه احکام و خصوصیت داشته باشد، درست نیست. ظاهرا حاج شیخ اصفهانی هم این مطلب را متذکر شده است. مرحوم شیخنا الاستاد با این که وجوب شرعی مقدمه را انکار می­کرد، ولی می­فرمود: اگر یک جایی مقدمه وجوب داشته باشد باید قبل از ذی المقدمه وجوب داشته باشد.


[url=http://lib.eshia.ir/27897/2/91/%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B6%D8%AD][/url]