مباحثه، تالار علمی فقاهت
مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه آیت الله سید احمد مددی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=50)
+---- موضوع: مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام (/showthread.php?tid=1520)



مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - خیشه - 12-آبان-1398

استاد سید احمد مددی فرمودند: یک سری شواهد سلبی و ایجابی در مورد این مطلب وجود دارد. مهمترین شاهد سلبی این است که این فقره در یک روایت مطرح شده است و این روایت از همین راوی یک بار دیگر در کتاب یونس نقل شده است اما این فقره را ندارد. در بحث حدیث شناسی این مطلب مطرح است که اگر یک فقره در یک روایت بود و در روایت دیگری که همان روایت است، ذکر نشده بود، از آن تعبیر به ادراج می­کنند. یعنی آن فقره از خود راوی است و امام نفرموده است.
روایتی نیز از عبد الرحمان بن حجاج نقل شده است که قریب به روایت مورد بحث است، اما این فقره را ندارد. لذا گفته می­شود با قطع نظر از نکته ادراج، چنین فقراتی حجت است اما با توجه به نکته ادراج حجیت آن زیر سوال می­رود.
از جمله شواهد ایجابی این است که روایتی که این فقره را دارد از کتاب ابن ابی عمیر نقل شده است و خیلی بعید است که ابن ابی عمیر حدیث مدرج را نشناسد. خصوصا که روایت عبد الرحمان بن حجاج را نیز ابن ابی عمیر نقل کرده است. مضافا به این که این قسمت از حدیث در باب مضاربه آمده است که بعضی از آنها نیز صحیح است. مضافا به این که حکم این فقره( نه خود فقره) در بعضی دیگر از روایات آمده است. مثل روایات باب عینه( دقیقا این قاعده تطبیق شده است)
جلسه 19 تاریخ 12 ابان 98


RE: مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - مسعود عطار منش - 15-آبان-1398

یک راه حل در این گونه موارد اینست که حدیث فاقد زیاده را حمل بر تلخیص کنیم یعنی در مقام نقل اصل مطلب بوده که بعید نیست عرف هم همینکار را بکند البته اگر مرجع تشخیص اینطور امور را عرف بدانیم که البته دارای تامل جدی است.
بالاخره نظر نهایی استاد در مورد این فقره چیست؟


RE: مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - خیشه - 18-آبان-1398

نظر نهایی استاد در مورد فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام این است که با شواهد ایجابی آن را میپذیریم و مورد قبول است. علاوه بر این مطلب، یک قانون کلی است که در همه ابواب معاملات میتوان از ان استفاده کرد.


RE: مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - مسعود عطار منش - 21-آبان-1398

اگر لطف بفرمایید شواهد مذکور را بیان کنید و مفاد حدیث را نیز تبیین بفرمایید ممنون میشم چون مدتهاست مفاد این فقره برایم سیوال برانگیز است.


RE: مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - سید رضا حسنی - 22-آبان-1398

(15-آبان-1398, 20:03)مسعود عطار منش نوشته: یک راه حل در این گونه موارد اینست که حدیث فاقد زیاده را حمل بر تلخیص کنیم یعنی در مقام نقل اصل مطلب بوده که بعید نیست عرف هم همینکار را بکند البته اگر مرجع تشخیص اینطور امور را عرف بدانیم که البته دارای تامل جدی است.
بالاخره نظر نهایی استاد در مورد این فقره چیست؟

سلام علیکم برادر عزیز
گرچه در عرف چنین تلخیص هایی رخ می دهد، لکن در باب روایات از راوی که بیانگر حکم شرعی از ناحیه ی امام علیه السلام هستند، چنین تلخیص هایی مضر به وثاقت شخص خواهد بود و از افراد جلیل القدر بعید است که اینگونه احادیث را خلاصه کنند که مطلب به این مهمی را ذکر نکنند و صرفا برای تلخیص حذف کنند.