مساله جدید: حکم استفاده از رانت اطلاعاتی - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد شبزندهدار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=22) +---- موضوع: مساله جدید: حکم استفاده از رانت اطلاعاتی (/showthread.php?tid=1529) |
حکم استفاده از رانت اطلاعاتی - فطرس - 15-آبان-1398 حضرت استاد شب زنده دار در درس اصول به مناسبتی، حکم استفاده از رانت اطلاعاتی را مطرح فرمودند. ایشان در این باره فرمودند: استفاده از اطلاعات برای معامله که از آن تعبیر به رانت اطلاعاتی می کنند، مشابه «تلقی الرکبان» است که برای خرید ارزان تر به خارج از شهر می روند و از کاروان های تجاری، کالای آنان را به قیمت کمتر خریده و در بازار شهر به بهای بیشتر می فروشند. در فقه ، فتوای به کراهت تلقی رکبان داده شده است. استفاده از اطلاعات نیز شبیه همان است و نمی توان به حسب ادله اولیه فتوای به حرمت آن داد. از این رو، برای اثبات حرمت آن باید به حکم حاکم و فرمان ولی فقیه تمسّک نمود. RE: حکم استفاده از رانت اطلاعاتی - خیشه - 18-آبان-1398 منظور از اطلاعات کدام اطلاعات است؟ در روایات تلقی رکبان یک تعلیلی مطر ح شده است که تلقی رکبان نشود زیرا خداوند مسلمانان را از راه همدیگر رزق میدهد. لذا اگر کسی که خبر از قیمت شهر دارد تلقی الرکبان کند و با قیمت نازل از کاروانیان بخرد و به قیمت بالاتر در شهر بفروشد( همان دلال ) این تعلیل جاری نیست لذا از تلقی رکبان نهی شده است. آیا اطلاعاتی که در مورد معامله محقق میشود جلوی این تعلیل را میگیرد یا نه؟ ظاهرا باید تفصیل داد. RE: حکم استفاده از رانت اطلاعاتی - مسعود عطار منش - 30-بهمن-1398 (18-آبان-1398, 19:26)خیشه نوشته: منظور از اطلاعات کدام اطلاعات است؟ در روایات تلقی رکبان یک تعلیلی مطر ح شده است که تلقی رکبان نشود زیرا خداوند مسلمانان را از راه همدیگر رزق میدهد. لذا اگر کسی که خبر از قیمت شهر دارد تلقی الرکبان کند و با قیمت نازل از کاروانیان بخرد و به قیمت بالاتر در شهر بفروشد( همان دلال ) این تعلیل جاری نیست لذا از تلقی رکبان نهی شده است. آیا اطلاعاتی که در مورد معامله محقق میشود جلوی این تعلیل را میگیرد یا نه؟ ظاهرا باید تفصیل داد. تفصیل بین کجا و کجا؟ لطفا مثال بزنید . RE: حکم استفاده از رانت اطلاعاتی - علاوی - 26-خرداد-1399 (18-آبان-1398, 19:26)خیشه نوشته: منظور از اطلاعات کدام اطلاعات است؟ در روایات تلقی رکبان یک تعلیلی مطر ح شده است که تلقی رکبان نشود زیرا خداوند مسلمانان را از راه همدیگر رزق میدهد. لذا اگر کسی که خبر از قیمت شهر دارد تلقی الرکبان کند و با قیمت نازل از کاروانیان بخرد و به قیمت بالاتر در شهر بفروشد( همان دلال ) این تعلیل جاری نیست لذا از تلقی رکبان نهی شده است. آیا اطلاعاتی که در مورد معامله محقق میشود جلوی این تعلیل را میگیرد یا نه؟ ظاهرا باید تفصیل داد. (30-بهمن-1398, 08:47)مسعود عطار منش نوشته: تفصیل بین کجا و کجا؟ لطفا مثال بزنید . مثل بورس، اگر فردی با رانت اطلاعاتی بفهمد که کدام شرکتها و نمادهای بورسی سود ده خواهند بود و کدام زیان ده و بر اساس آن اقدام به خرید و فروش سهام های بورسی کند سبب می شود که بقیه که این اطلاعات را ندارد سهام های زیان ده باقی مانده را خریداری کنند و ورشکست شوند در حالیکه این خلاف تعلیل است «خداوند مسلمانان را از را همدیگر رزق می دهد» +++++++++++++ (1-خرداد-1399, 16:19)مهدی خسروبیگی نوشته: آیا تحولات اخیر بازار بورس با موازین فقهی انطباق دارد؟ غلامعلی معصومینیا عضو شورای فقهی بورس:http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2022 سخن فوق تأییدی بر این است رانت اطلاعاتی در نظام مطلوب اسلامی نمی تواند جای داشته باشد ولی دو مطلب زیر ذیل خلاف نظر ایشان است. زیرا آیت الله مددی نظام دلالی را تأیید کرده و حوزه خراسان آن را مسیری برای کسب درآمد طلاب دانسته است (17-خرداد-1399, 10:53)خیشه نوشته: در روایتی معروف که اسانید متعددى دارد و شاید بعضی از اسانید آن قابل اعتماد باشد آمده است: «تسعة أعشار الرزق في التجارةـ یا: «تسعة أعشار البرکة في التجارة» كه متن اول مشهورتر است ـ و انصافاً روایت بسیار شیرینی است؛ چرا که غیر از جهات بحث جواز و عدم جواز، متعرض ارزش تجارت و داد و ستد در اقتصاد هم شده است. کلمۀ «رزق» در این جا یا ممکن است به همان معنایی باشد که الآن به ذهن ما میرسد ـ یعنی رزقی که انسان به دست میآورد و مصرف زندگی اوست ـ، که در این صورت معنای روایت آن خواهد بود که: نود درصد این رزق از راه تجارت و داد و ستد است، نه از راه تولید خود شخص. احتمال دوم آن است که کلمۀ رزق کنایه از خود اقتصاد باشد؛ یعنی: اقتصاد هرچه مهم و هر گونه اقتصادی باشد ـ چه اقتصاد جامعههای کشاورزی، و چه جامعههای زراعتی - بالاخره باید در آن داد و ستد باشد، وگرنه رشد نمیکند، حتی در زمان ما که اقتصاد بیشتر جنبههای صنعتی و تولیدی یافته است، حتی اگر به دنبال همین اقتصاد تولیدی داد و ستد نباشد، رشد نمیکند. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2043 نقل قول:زمان انتشار : ۲۴ خرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : ۱۲:۰۱ | کد خبر : 957414 | پرینتhttps://fa.shafaqna.com/news/957414/ |