مباحثه، تالار علمی فقاهت
نقد محقق خوئی به فتوای مشهور مبنی بر صحت نماز جاهل به غصب در دار غصبی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: نقد محقق خوئی به فتوای مشهور مبنی بر صحت نماز جاهل به غصب در دار غصبی (/showthread.php?tid=1540)



نقد محقق خوئی به فتوای مشهور مبنی بر صحت نماز جاهل به غصب در دار غصبی - هادی اسکندری - 21-آبان-1398

نقد محقق خوئی به فتوای مشهور مبنی بر صحت نماز جاهل به غصب در دار غصبی

مشهور قائل به اجتماع امر و نهی می‌باشند و با این فتوا به صحت نماز جاهل متردد در دار مغصوب داده‌اند. دو وجه برای فتوای مذکور ذکر شده است:

۱. ولو نماز مذکور مأمور به نیست لکن واجد ملاک است. این احتمال کلام آخوند در کفایه بود که در سقوط تکلیف استیفاء ملاک ملزمه را کافی می دانست.

۲. جریان حدیث لا تعاد. مرحوم آیت الله تبریزی نماز جاهل را به واسطه دلیل لا تعاد تصحیح کرده است.


مرحوم محقق خوئی هر دو وجه را ناتمام می‌داند به این‌که: با وجود انتفاء أمر به دلیل قول به امتناع اجتماع، از چه راهی وجود ملاک در چنین نمازی کشف می‌شود که بخواهیم آن را استیفاء کرده و قائل به سقوط تکلیف شویم؟! به طور کلی در تعبدیات تنها راه کشف ملاک وجود امر مولا است که در مقام مفقود است.
و اما وجه دوم نیز ناتمام است؛ چرا که سجده‌ی مکلف مذکور مخدوش بوده و فاقد شرط اباحه‌ی مکان سجده است؛ بنابر این سجده ی مأمور بها اتیان نشده و مختل گشته است. نتیجه آن که اعاده ی این نماز وجوب خواهد داشت.

لذا مرحوم محقق خوئی بر خلاف مشهور نماز این شخص را باطل می‌داند.