مباحثه، تالار علمی فقاهت
بعض واجبات ادیان دیگر، واجب تر از واجبات دین خودمان می باشد - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: بعض واجبات ادیان دیگر، واجب تر از واجبات دین خودمان می باشد (/showthread.php?tid=1558)



بعض واجبات ادیان دیگر، واجب تر از واجبات دین خودمان می باشد - ارادتمند آیت الله مکارم - 27-آبان-1398

همانطور که سابقا عرض کرده بودم که قاعده احتمال و محتمل در همه جا جاری است، در این بحث نیز این قاعده دلیل بر این مطلب می باشد.
اگر حتی درصد اندکی به صحت دین یا مذهبی دیگر مثلا «دین الف»احتمال داده شود، در نتیجه اگر عملی در «دین الف» فوق العاده مهم و حائز اهمیت باشد، رعایت آن از مثلا ترک گناه صغیره ای در دین خودمان مهمتر و واجبتر می باشد.
یک مثال می زنم.یک یا چند درصد احتمال صحت ادیان یا مذاهبی را که در آن ادیان، صیغه کردن زناست و به شدت منفور خدای این ادیان می باشد. در حالی که در مذهب خود نهایتا امری مستحب و سفارش شده می باشد.
به همین خاطر اگر شخصی در پی رضایت خداوند باشد، این عمل نه تنها برایش مستحب نمی باشد بلکه ترکش بخاطر خدا لازم است.چرا که قاعده احتمال و محتمل در اعمال سائر ادیان هم جریان دارد. کما این که در داخل دین هم جریان دارد؛ با این تفاوت که در خارج از دین، برائت شرعی هم وجود ندارد که جلوی آن را بگیرد!
صیغه صرفا مثال بود که به ذهنم رسید و موضوعیت ندارد.فقط جهت مثال برای مطلب عرض کردم.
توجه دارید که این بحث در مورد پیروان سائر ادیان نسبت به احکام اسلام و تشیع نیز صادق است.یعنی آن ها نیز باید به بعض احکام دین ما بخاطر همین مطلب که ذکر کردم عمل بنمایند.


RE: بعض واجبات ادیان دیگر، واجب تر از واجبات دین خودمان می باشد - ارادتمند آیت الله مکارم - 6-دي-1398

چون این شبهه ایجاد می کنه، خودم باید سریعتر جوابش را بنویسم.
سخن بالا اصلش به نظر خودم صحیح است.
منتها خود همین عمل براساس دین دیگر، خود بسیار مبغوض بوده و محتملش از هر عملی بالاتر است!
چرا که اولا مصداق روشن حرام کردن حلال خداست.
ثانیا از این بالاتر، اگر تنقیح مناط یا الغاء خصوصیت کنیم بحث کفر منکر ضروری دین را به اینجا، آنگاه هرکه بخاطر دینی دیگر عملی را حرام یا واجب دانست، باید گفت از دایره دین اسلام خارج می شود.
چرا که با این که دینش گفته این عمل حلال است یا حکم دیگری دارد، اما بخاطر دینی دیگر به حکمی دیگر ملتزم گشته است. پس همانند منکر ضروری دین می باشد.
پس هرچند اصل بحث صحیح است، منتها با توجه به این 2 نکته درمی یابیم که همین صرف عمل براساس دین دیگر، از بالاترین گناهان کبیره یا حتی موجب کفر می شود.
اما اگر در دینی چنین محذوراتی نباشد، باید به احکام مهم سائر ادیان عمل نماید.
اما مسلمان و شیعه هیچگاه نمی تواند فکر این را کرده که به احکام دین دیگر عمل نماید!