مباحثه، تالار علمی فقاهت
بررسی ادعای استحاله وضع عام موضوع له خاص - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: بررسی ادعای استحاله وضع عام موضوع له خاص (/showthread.php?tid=1563)



بررسی ادعای استحاله وضع عام موضوع له خاص - مهدی منصوری - 28-آبان-1398

در مورد استحاله وضع عام موضوع له خاص گفته شده است که مفهوم عام همانند مفهوم انسان حاکی از مابه الامتیاز افراد نیست بلکه حاکی از ما به الاشتراک افراد است و با این فرض امکان نخواهد داشت که با مفهوم انسان، مابه الاشتراک افراد تصور شده و لفظی در ازای مابه الامتیاز و خصوصیات فردی وضع شود؛ چون تصور ما به الاشتراک برای وضع لفظ به ازای مابه الامتیاز افراد کافی نیست کما اینکه تصور جنس مانند حیوان برای تصور انواع آن کافی نیست؛ چون صرفا حیوانیت به عنوان مابه الاشتراک تصور شده است و نمی تواند موجب وضع لفظی برای خصوصیت ناطق بودن باشد که مابه الامتیاز انسان از سایر حیوانات است و تصور نشده است.

استاد شهیدی در پاسخ از این اشکال فرموده اند: فردیت فرد به عوارض مشخصه آن نیست بلکه با اشاره به وجود آن است و لذا اگر مفهوم کلی دارای هزار قید نیز باشد، تا زمانی که اشاره به خارج نشده و از تعابیری همچون «آن» استفاده نشود، جزئی نخواهد شد ولو اینکه کلی منحصر به فرد باشد. البته تصور جنس برای تصور انواع متفاوت است؛ چون در مورد جنس، نوع زائد بر جنس دارای فصل است، اما فرد زائد بر جامع و کلی نیست بلکه فرد در صورتی است که کلی با اشاره به خارج همراه ولو اشاره ذهنی باشد. 
بنابراین لازم نیست که مفهوم فرد الانسان یا فرد النسبة الابتدائیه تصور شود؛ چون در این موارد نیز اشاره به خارج لازم است و به همین جهت تعبیر انسان، تصور شده و با این مفهوم به صورت انحلال به خارج اشاره می شود کما اینکه در مثالی زعیم که قصد نامگذاری فرزندان متولد شده در یک روز خاص را دارد، تعبیر «وضعت اسم علیّ للمولود فی هذا الیوم» را به کار برده و اشاره به افراد خارجی می کند که اسم هر یک از کودکان علیّ خواهد شد.

درس خارج اصول، 98/08/27


RE: بررسی ادعای استحاله وضع عام موضوع له خاص - مهدی خسروبیگی - 1-آذر-1398

این تعبیر که فردیت فردبه عوارض مشخصه نیست صحیح نیست باید گفته می شد فردیت فرد به عوارض نیست.چون اگرعوارض مشخصه گفتید یعنی عوارض وجودخارجی و التشخص للوجود لا للماهیه.خود تعبیر تشخص تعبیر (آن)که استادفرمودند را می رساند


RE: بررسی ادعای استحاله وضع عام موضوع له خاص - مهدی منصوری - 10-آذر-1398

(1-آذر-1398, 10:36)مهدی خسروبیگی نوشته: این تعبیر که فردیت فردبه عوارض مشخصه نیست صحیح نیست باید گفته می شد فردیت فرد به عوارض نیست.چون اگرعوارض مشخصه گفتید یعنی عوارض وجودخارجی و التشخص للوجود لا للماهیه.خود تعبیر تشخص تعبیر (آن)که استادفرمودند را می رساند

مقصود این است که هر فردی را با هر مشخصه ای در نظر بگیرید مثل اینکه فلان قد، فلان رنگ، فلان شکل و ... موجب نمی شود که انحصار داشته باشد. بلکه فردی با هزار قید نیز می تواند کلی باشد ولو اینکه فعلا فردی نداشته باشد.
بنابراین به نظر می رسد که مقصود استاد این است که مشخصاتی که افراد خارجی را تعیین می کند، انحصار ایجاد نمی کند بلکه مشخصات همراه با اشاره موجب انحصار است.