مباحثه، تالار علمی فقاهت
سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد لاریجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- موضوع: سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه (/showthread.php?tid=1584)



سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه - سید رضا حسنی - 6-آذر-1398

ظاهرا اصول محرزه را اولین بار نایینی به کار برده است که باید بررسی و فحص بیشتری صورت بگیرد.
این که ایشان اصول تنزیلیه را مطرح کنند و تطبیق بر استصحاب کنند در کلمات ایشان دیده نشده است گرچه در کلمات برخی دیگر مثل امام و غیره اصول محرزه به کار رفته است.
دوستان تتبع کنند در مورد این که کسانی که اصل محرز را بحث نکرده اند و اصطلاح آن را نیاورده اند چگونه این دو خاصیت (حکومت و جایگزینی از قطع موضوعی طریقی) را ثابت کرده اند؟
البته شیخ در بحث قطع موضوعی طریقی می فرماید که استصحاب جانشین قطع موضوعی طریقی می شود ولی اصطلاح اصل محرز را ندارد.



RE: سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه - مهدی خسروبیگی - 7-آذر-1398

(6-آذر-1398, 13:49)سید رضا حسنی نوشته: ظاهرا اصول محرزه را اولین بار نایینی به کار برده است که باید بررسی و فحص بیشتری صورت بگیرد.
شیخ در بحث قطع موضوعی اصول محرزه را بیان نمی کنند ولی در خاتمه استصحاب بیان می کنند «ثم المراد بالدليل الاجتهادي: كل أمارة اعتبرها الشارع من حيث إنها تحكي عن الواقع وتكشف عنه بالقوة، وتسمى في نفس الأحكام " أدلة اجتهادية " وفي الموضوعات " أمارات معتبرة "، فما كان مما نصبه الشارع غير ناظر إلى الواقع، أو كان ناظرا لكن فرض أن الشارع اعتبره لا من هذه الحيثية، بل من حيث مجرد احتمال مطابقته للواقع، فليس اجتهاديا، بل هو من الأصول، وإن كان مقدما على بعض الأصول الاخر. والظاهر أن الاستصحاب والقرعة من هذا القبيل»تعبیر «مجرد احتمال مطابقته للواقع» اصل محرز است که البته در چند خط بعد تعبیر بهتری دارند «قد يكون الشئ الغير الكاشف منصوبا من حيث تنزيل الشارع الاحتمال المطابق له منزلة الواقع» که همان اصول محرزه اند



RE: سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه - علاوی - 8-آذر-1398

بزرگوار شرایط شرکت در درس استاد لاریجانی الان چی است؟
در درب مدرسه ولی عصر اطلاعیه ای نصب شده است که مهلت ثبت نام در درس و کتابخانه در نهم آذر ماه 98 به اتمام رسیده است
الان دیگر امکان شرکت در درس خارج استاد لاریجانی برای سایرین که از ثبت نام مطلع نبودند نیست؟


RE: سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه - سید رضا حسنی - 8-آذر-1398

(8-آذر-1398, 09:43)علاوی نوشته: بزرگوار شرایط شرکت در درس استاد لاریجانی الان چی است؟
در درب مدرسه ولی عصر اطلاعیه ای نصب شده است که مهلت ثبت نام در درس و کتابخانه در نهم آذر ماه 98 به اتمام رسیده است
الان دیگر امکان شرکت در درس خارج استاد لاریجانی برای سایرین که از ثبت نام مطلع نبودند نیست؟

سلام برادر عزیز بنده از این جهت اطلاعی ندارم ولی بعید می دونم صرف حضور و نشستن در درس شرط خاصی داشته باشه، ظاهرا آن بحث ثبت نام و غیره برای مزایای دیگر درس و کتابخانه است.


RE: سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه - سید رضا حسنی - 8-آذر-1398

(7-آذر-1398, 12:10)مهدی خسروبیگی نوشته:
(6-آذر-1398, 13:49)سید رضا حسنی نوشته: ظاهرا اصول محرزه را اولین بار نایینی به کار برده است که باید بررسی و فحص بیشتری صورت بگیرد.
شیخ در بحث قطع موضوعی اصول محرزه را بیان نمی کنند ولی در خاتمه استصحاب بیان می کنند «ثم المراد بالدليل الاجتهادي: كل أمارة اعتبرها الشارع من حيث إنها تحكي عن الواقع وتكشف عنه بالقوة، وتسمى في نفس الأحكام " أدلة اجتهادية " وفي الموضوعات " أمارات معتبرة "، فما كان مما نصبه الشارع غير ناظر إلى الواقع، أو كان ناظرا لكن فرض أن الشارع اعتبره لا من هذه الحيثية، بل من حيث مجرد احتمال مطابقته للواقع، فليس اجتهاديا، بل هو من الأصول، وإن كان مقدما على بعض الأصول الاخر. والظاهر أن الاستصحاب والقرعة من هذا القبيل»تعبیر «مجرد احتمال مطابقته للواقع» اصل محرز است که البته در چند خط بعد تعبیر بهتری دارند «قد يكون الشئ الغير الكاشف منصوبا من حيث تنزيل الشارع الاحتمال المطابق له منزلة الواقع» که همان اصول محرزه اند
سلام برادر عزیز ضمن تشکر از اعتنای شما به بحث. عرض بنده(یعنی نقل از فرمایش استاد) هم همین بود که اصطلاح اصل محرز را اولین بار محقق نایینی رحمه الله به کار برده است.
رچه بتوان کلام مذکور از شیخ را نیز حمل بر محرزه بودن کرد.