مباحثه، تالار علمی فقاهت
ملاحظاتی برتبیین شهید صدر در رابطه با فرق اماره با اصل - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد لاریجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- موضوع: ملاحظاتی برتبیین شهید صدر در رابطه با فرق اماره با اصل (/showthread.php?tid=1598)



ملاحظاتی برتبیین شهید صدر در رابطه با فرق اماره با اصل - عرفان عزیزی - 10-آذر-1398

شهید صدر معتقد است اگر دلیل ترجیح مولا برای جعل حکم ظاهری (یعنی ابراز اهتمام به جهت تحفظ از غرض اهم)، نوع ملاک محتمل باشد آن حکم ظاهری، اصل عملی خواهد بود و اگر دلیل ترجیح مولا برای جعل حکم ظاهری صرفاً قوت احتمال و کاشفیت غالبی باشد آن حکم ظاهری، اماره است استاد می فرمایند: انحصار مؤلفه ها در این دو مؤلفه را(قوت احتمال و قوت محتمل) قبول نداریم. یکی از مؤلفه هایی که حتماً در جعل حکم ظاهری اثر گذار است میزان اصابت با واقع است. این نکته غیر از نکته‌ی قوت احتمال و کاشفیت غالبی است، زیرا ممکن است چیزی کاشفیت غالبی داشته باشد اما در واقع به میزان شیء دیگری که چنین درجه از کشفی ندارد، اصابت به واقع کمتری داشته باشد. مثلا ممکن است موارد اصابت به واقع بینه بر طهارت که اماره است از اصالۀ الطهارۀ که اصل عملی است کمتر باشد.
ثانیا: در جعل حکم ظاهری برای تحفظ مولا بر اغراض اهمش باید ملاحظه شود آیا مولا با احتساب علم غیبش چنین جعلی دارد یا یا بدون احتساب آن، مثلاً مولا از غیب می داند که اگر ترخیص هم بدهد، مکلف مرتکب نمی شود
ثالثا اگر صرف قوت کاشفیت ملاک تام برای حجیت اماره است چرا اموری مثل شهرت که درهمان حد ظن آور است حجت نیست یا حتی برخی موارد قیاس و استحسان حجت نباشد ؟!


RE: ملاحظاتی برتبیین شهید صدر در رابطه با فرق اماره با اصل - مسعود عطار منش - 11-آذر-1398

محتمل است مراد شهید صدر از کاشفیت همان غلبه در نظر مولا باشد آیا از عبارت ایشان شاهدی بر خلاف این مطلب وجود دارد؟


RE: ملاحظاتی برتبیین شهید صدر در رابطه با فرق اماره با اصل - عرفان عزیزی - 12-آذر-1398

(11-آذر-1398, 18:51)مسعود عطار منش نوشته: محتمل است مراد شهید صدر از کاشفیت همان غلبه در نظر مولا باشد آیا از عبارت ایشان شاهدی بر خلاف این مطلب وجود دارد؟

دریکی از عبارات خودشان مساله ی کاشفیت نزد مکلف و مطابقت با واقع را بر هم عطف نمودند که استاد این عطف را درست نمی دانند ظهور عطف در تغایر دو معناست البته برخی حرف شهید را همین طور که فرمودید تقریر کردند که در این صورت یکی از اشکالات مندفع می شود