مباحثه، تالار علمی فقاهت
ظهور اسم جنس در روایات در أعم از مرد وزن - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: ظهور اسم جنس در روایات در أعم از مرد وزن (/showthread.php?tid=161)



ظهور اسم جنس در روایات در أعم از مرد وزن - سید حسینی - 14-اسفند-1391

بحث مهمی که استاد مطرح کردند این است که:
در روایاتی که اسم جنس مانند:المحرم،المومن،المسلم بکار رفته است مراد خصوص مرد است یا زن را هم شامل میشود.
مثال:المحرم لایتزوج ولایزوج فإن فعل فنکاحه باطل.آیا شامل موردی که زن محرمة شخص محل رابه عقد دیگری درآورد هم میشود؟

ثمره:اگر بگوییم خصوص مرد راشامل میشود برای تسری حکم به زن باید از الغاء خصوصیت وقاعده اشتراک استفاده کنیم که نیاز به عدم احتمال خصوصیت دارد.اما اگر بگوییم ظهور اولی این اسماء أعم است از زن ومرد دیگر نیازی به الغاء خصوصیت نداریم وحتی اگر احتمال خصوصیت هم دهیم باز هم میتوانیم به ظهور اخذ کنیم و حکم را شامل هردو بدانیم.

نظر استاد:ظهور درأعم دارد واختصاصی به مرد ندارد.شاهد:درقرآن عزیز مصر خطاب به زلیخا میگوید:إنکِ کنتِ من الخاطئین.یاموارد دیگر.



RE: ظهور اسم جنس در روایات در أعم از مرد وزن - mimsin - 20-اسفند-1391

قاعده اشتراک يک قاعده عرفي است که در زبان هاي جنسيتي (در مورد شمول زن و مرد) و حتي غير آن (در مورد حاضرين و غايبين و ...) جريان دارد، هرچند در قواعد فقه نيز بحث شده است. لذا اين که عبارتي ظهور در اعم داشته باشد، منافات با جريان قاعده اشتراک ندارد. بايد ديد منشأ ظهور عرفي چيست؟
کلماتي مثل «خاطئين» «المؤمن» و... اصالتاً براي مذکر وضع شده اند و ظهور اولي آنها در مذکر است، ولي عرف، بر اساس قاعده اشتراک، اگر قرينه‌اي در کار نباشد که حکم را اختصاص به مردان دهد، اعم از زن و مرد را مي فهمد.