مباحثه، تالار علمی فقاهت
پالایش احادیث بر اساس مضمون نه سند - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: پالایش احادیث بر اساس مضمون نه سند (/showthread.php?tid=1612)



پالایش احادیث بر اساس مضمون نه سند - مسعود عطار منش - 11-آذر-1398

استاد در تاریخ 6\7\98 فرمودند : با مقایسه برخی از کتب موجود با مصادر موجود آنها،می توان حدس زد اصحاب ما احادیث را بر اساس مضمون گزینش می کردند نه سند.مثلا کافی به خصوص در جلد 5 و 6 از محاسن برقی بسیار نقل کرده و با مقایسه، به دست می آید در بیشتر موارد، مضامین تازه و جدید محاسن نقل شده و غالب موارد حذف شده، دارای مضمونی تکراری بوده اند. مثلا در محاسن برقی، 40 روایت در یک باب وجود دارد که در ده مضمون هستند. در کافی از 40 روایت، 20 روایت نقل شده است. این 20 روایت، نسبت به 40 روایت، 9 مضمون را نقل کرده است. هر چند در کافی، از نظر تعداد روایات، نصف روایات مصدر اصلی (محاسن) نقل نشده است اما در این نصف ، 90 درصد مضامین را منتقل کرده است. جالب اینجاست که با مقایسه تعداد روایات ضعیفی که مثلا احمد بن محمد(صاحب محاسن) از پدرش نقل میکند با روایات ضعیفی که در کافی از پدر احمد بن محمد نقل کرده است به این نتیجه می رسیم نسبت روایات ضعیف السند هر دو نزدیک به هم است این در حالیست که مرحوم کلینی بنایش بر صحیح نگاریست و علی القاعده باید روایات صحیح السند بیشتری داشته باشد و این شاهدیست بر اینکه نقل روایات و پالایش آن ها بر محور صحت و سقم اسناد نبوده.