مباحثه، تالار علمی فقاهت
عدم جواز رجوع زن به پزشک مرد حتی در صورت اضطرار - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=52)
+---- موضوع: عدم جواز رجوع زن به پزشک مرد حتی در صورت اضطرار (/showthread.php?tid=1636)



عدم جواز رجوع زن به پزشک مرد حتی در صورت اضطرار - مهدی خسروبیگی - 18-آذر-1398

اگر زن برای علاج مضطر به رجوع به جنس مخالف شد از اطلاقات ادله اضطرار نمی توان برای جواز نظر به زن برای پزشک استفاده کرد. به دلیل اینکه فقط زن مضطر است اما پزشک مضطر نیست حتی در صورتی که پزشک منحصر شود در یک شخص. ممکن است کسی بگوید وقتی برای زن تکشف نزد این پزشک جایز است معنایش این است که برای این مرد هم نگاه کردن مانعی ندارد، ولی این کلام صحیح نیست، زیرا همان طور که در اصول بحث شده، اطلاق، جمع القیود نیست بلکه رفض القیود است. اگر در روایتی داشته باشیم «لا بأس للمضطر أن ینکشف عند الطبیب» این کلام ملازمه عرفیه دارد که طبیب هم می تواند نگاه کند. اما فرض این است که چنین دلیلی نداریم و در مقام فقط ادله اضطرار و حرج موجود است. در این صورت فقط زن موضوع ادله اضطرار است و پزشک چنین اضطراری ندارد. در اینجا لغویتی هم به وجود نمی آید تا گفته شود اگر تکشف جایز باشد ولی پزشک نتواند نگاه کند، این جواز تکشف لغو است، زیرا لغویت در اطلاق است و لغویت در اطلاق موجب می شود که اطلاق، مورد را شامل نشود ولی لغویتی در اصل دلیل به وجود نمی آید. مضطر بودن زن سبب نمی شود که غیر مضطر مرتکب حرام شود.( البته برای جواز رجوع دلیل خاص غیر از ادله ضرر داریم)درس فقه 98/8/22


RE: عدم جواز رجوع زن به پزشک مرد حتی در صورت اضطرار - عرفان عزیزی - 19-آذر-1398

(18-آذر-1398, 19:36)مهدی خسروبیگی نوشته: اگر زن برای علاج مضطر به رجوع به جنس مخالف شد از اطلاقات ادله اضطرار نمی توان برای جواز نظر به زن برای پزشک استفاده کرد. به دلیل اینکه فقط زن مضطر است اما پزشک مضطر نیست حتی در صورتی که پزشک منحصر شود در یک شخص. ممکن است کسی بگوید وقتی برای زن تکشف نزد این پزشک جایز است معنایش این است که برای این مرد هم نگاه کردن مانعی ندارد، ولی این کلام صحیح نیست، زیرا همان طور که در اصول بحث شده، اطلاق، جمع القیود نیست بلکه رفض القیود است. اگر در روایتی داشته باشیم «لا بأس للمضطر أن ینکشف عند الطبیب» این کلام ملازمه عرفیه دارد که طبیب هم می تواند نگاه کند. اما فرض این است که چنین دلیلی نداریم و در مقام فقط ادله اضطرار و حرج موجود است. در این صورت فقط زن موضوع ادله اضطرار است و پزشک چنین اضطراری ندارد. در اینجا لغویتی هم به وجود نمی آید تا گفته شود اگر تکشف جایز باشد ولی پزشک نتواند نگاه کند، این جواز تکشف لغو است، زیرا لغویت در اطلاق است و لغویت در اطلاق موجب می شود که اطلاق، مورد را شامل نشود ولی لغویتی در اصل دلیل به وجود نمی آید. مضطر بودن زن سبب نمی شود که غیر مضطر مرتکب حرام شود.( البته برای جواز رجوع دلیل خاص غیر از ادله ضرر داریم)درس فقه 98/8/22
لغویت در اطلاق خطاب هم موجب طرح دلالت لفظی کلام است بلا دلیل خطاب گفته یجوز للمضطر التکشف فرض هم این است که شما اطلاق گرفتید که چه غیر هم مضطر باشد یا نباشد خوب چرا اطلاق را کنار می گذارید ؟


RE: عدم جواز رجوع زن به پزشک مرد حتی در صورت اضطرار - مهدی خسروبیگی - 22-آذر-1398

البته به بیانی استاد از این نظر برگشتند اگر خواستید مراجعه به درس روز بیستم ماه آذر کنید. ولی اشکال شما وارد نیست زیرا همینکه برای مضطر تکلیف برداشته می‌شود لغویتی نیست درنتیجه می تواند به شخصی که تکلیف ندارد مثلا پزشک کافر رجوع کند بنابر این مبنا که کافر مکلف به فروع نیست