عدم توجه به احتمال قیاس در فتوای ابوحنیفه - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه آیت الله سید احمد مددی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=50) +---- موضوع: عدم توجه به احتمال قیاس در فتوای ابوحنیفه (/showthread.php?tid=1637) |
عدم توجه به احتمال قیاس در فتوای ابوحنیفه - رضا یعقوبی - 19-آذر-1398 ابوحنیفه در مسأله غصب، قائل به ضمان غاصب نسبت به عین و عدم ضمانش نسبت به منافع شده است.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 290، صحیحه ابی ولاد). مرحوم نائینی مدرک ابوحنیفه را روایت الخراج بالضمان دانسته اند (منية الطالب في حاشية المكاسب، ج1، ص: 101)، لکن این مطلب درست نیست؛ چرا که اولا چه بسا مستند ابوحنیفه در مسأله، همان مستند مالک باشد (عمل فقهای مدینه، موطأ الإمام مالك، ج4، ص: 888) و ثانیا چه بسا ابوحنیفه در این مسأله از باب قیاس پیش رفته است. (مثل تعدی حکم حرمت خرید و فروش نجساسات که مستندش در نزد اهل سنت، صرفا قیاس است؛ چرا که روایات حرمت خرید و فروش نجاسات، فقط در دو مورد از نجاسات وارد شده است.) |