مباحثه، تالار علمی فقاهت
بحث سندی الخراج بالضمان - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه آیت الله سید احمد مددی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=50)
+---- موضوع: بحث سندی الخراج بالضمان (/showthread.php?tid=1687)



بحث سندی الخراج بالضمان - خیشه - 30-آذر-1398

استاد سید احمد مددی فرمودند: الخراج بالضمان در میان اهل سنت در قرن اول شهرت نداشته است و یک سند از عایشه داشته است. در قرن دوم شهرت عملی ( یعنی فتوا بر طبق مضمون الخراج بالضمان) بوده است مخصوصا اهل مدینه. اما خود مالک تصریح میکند که حکم به ضامن نبودن به خاطر اجماع بلد است. اگر الخراج بالضمان مشکلی نداشت حتما به ان تمسک میکرد. در قرن سوم نیز از جانب بخاری و مسلم از حیث سند خدشه وارد شد و سند ان مورد قبول واقع نشد
در میان اهل تشیع نیز در مصادر اولیه اصلا نیامده است. فقط شیخ طوسی یک حکمی را نقل کرده است و مضمون الخراج بالضمان را میرساند اما خود مرحوم شیخ فرموده است که این حکم تقیه ای است. در روایات معصومین ما نیز بر خلاف الخراج بالضمان حکم شده است.


RE: بحث سندی الخراج بالضمان - مهدی خسروبیگی - 12-دي-1398

(30-آذر-1398, 14:02)خیشه نوشته: در میان اهل تشیع نیز در مصادر اولیه اصلا نیامده است. فقط شیخ طوسی یک حکمی را نقل کرده است و مضمون الخراج بالضمان را میرساند اما خود مرحوم شیخ فرموده است که این حکم تقیه ای است. در روایات معصومین ما نیز بر خلاف الخراج بالضمان حکم شده است.
باید تتبع بیشتری بشه چون قبل از شیخ طوسی هم در کلام بعضی بزرگان هست مثلا صاحب بن عباد (متوفای385)در المحیط فی اللغه در چند جا فرموده است 
في الحديث : «الخَرَاجُ بالضَّمَان»



RE: بحث سندی الخراج بالضمان - عرفان عزیزی - 14-دي-1398

(12-دي-1398, 15:01)مهدی خسروبیگی نوشته:
(30-آذر-1398, 14:02)خیشه نوشته: در میان اهل تشیع نیز در مصادر اولیه اصلا نیامده است. فقط شیخ طوسی یک حکمی را نقل کرده است و مضمون الخراج بالضمان را میرساند اما خود مرحوم شیخ فرموده است که این حکم تقیه ای است. در روایات معصومین ما نیز بر خلاف الخراج بالضمان حکم شده است.
باید تتبع بیشتری بشه چون قبل از شیخ طوسی هم در کلام بعضی بزرگان هست مثلا صاحب بن عباد (متوفای385)در المحیط فی اللغه در چند جا فرموده است 
في الحديث : «الخَرَاجُ بالضَّمَان»

صاحب بن عباد شیعه هست ؟


RE: بحث سندی الخراج بالضمان - عرفان عزیزی - 14-دي-1398

صاحب بن عباد شیعه هست ؟


RE: بحث سندی الخراج بالضمان - مهدی خسروبیگی - 14-دي-1398

(14-دي-1398, 12:20)عرفان عزیزی نوشته: صاحب بن عباد شیعه هست ؟
بسیاری از بزرگان به تشیع و برخی به دوازده امامی بودن او تصریح كرده‌اند. سید بن طاووس، شیخ صدوق، علامه مجلسی، شیخ حر عاملی، شیخ بهایی، شیخ آقا بزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، علامه امینی و بسیاری دیگر از این جمله‌اند. جز تصریح بزرگان، دقت در اشعاری كه از صاحب باقی مانده و شور و شوق او به ولایت و دوستی ائمه معصومین علیهم‌السلام بهترین شاهد بر تشیع این شخصیت بزرگ است
رجوع کنید به دانشنامه اسلامیhttp://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF


RE: بحث سندی الخراج بالضمان - مسعود عطار منش - 21-دي-1398

استاد شبیری می فرمودند یکی از نکات مهم در استفاده از منابع شناخت آن منبع و خصوصیات آن است و از جمله خصوصیات یک منبع منابعی است که از آن اخذ می کند فلذا به نظر می رسد روش تحقیق درست در مسأله اینست که ببینیم المحیط فی اللغه که یک کتاب لغتی است این مضمون را از کجا گرفته چون کتب لغت کثیرا از یکدیگر اخذ میکنند و بطور طبیعی در مقام تبیین لغات نیازی کارهای سندی برای اثبات محتوا ندارند لذا محتمل است المحیط فی اللغه از کتب لغت پیش از خود گرفته باشد و استقلالی نداشته باشد و آن کتب لغت قبلی نیز همین روایتی که استاد مددی فرمودند سندش از عایشه است را در کتبشان آورده باشند و المحیط فی اللغه با اینکه شیعی است و لکن چون در مقام پرداختن به لغت نیازی به احراز صدور روایت نداشته همان روایت ضعیف را در کتاب آورده .