مباحثه، تالار علمی فقاهت
محمد بن یحیی در صدر استاد تهذیب - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: محمد بن یحیی در صدر استاد تهذیب (/showthread.php?tid=1714)



محمد بن یحیی در صدر استاد تهذیب - مسعود عطار منش - 12-دي-1398

استاد در تاریخ 18\8\98 فرمودند:آقای سیستانی در مورد نقل لاضرر که در ذیل حدیث شفعه وارد شده است می فرمایند صدر سند تهذیب محمد بن یحیی واقع شده است و با توجه به عبارت مقدمه تهذیب باید این روایت را از کتاب محمد بن یحیی گرفته باشد و از طرفی با توجه به مقدمه فهرست شیخ طوسی ایشان بنا دارد اسامی مصنفین را به قدر امکان استیفاء کند پس بطور طبیعی اگر کتاب محمد بن یحیی را داشته باشد باید آن را ذکر کند و حال آنکه در فهرست آن را ذکر نکرده پس معلوم میشود کتاب محمد بن یحیی را نداشته و روایت مذکور را از طریق کافی از کتاب محمد بن یحیی اخذ نموده است(اخذ به توسط).اشکالات استاد به فرمایش آقای سیستانی: با استفاده از روشهای منبع یابی می توان دریافت مرحوم شیخ طوسی دز مقان تالیف فهرست بنا نداشته به کتابهای کتابخانه خود یا دیگران مراجعه کند و کتابها را لیست کند بلکه فهارس سابق بر خود را برداشته و بر اساس آن لیست برداری نموده پس ممکن است کتابی را داشته باشد و در تهذیب هم از آن نقل نموده باشد و لکن نامی از آن در فهرست نیاورده باشد.البته در خصوص ما نحن فیه قراینی (مثل هماهنگی ترتیب روایات تهذیب و کافی در باب) وجود دارد که روایت مذکور را به توسط کافی از کتاب محمدبن یحیی اخذ نموده است لذا اصل مدعای آقای سیستانی صحیح است.شبیه همین مطلب در مورد رجال شیخ هم مطرح است یعنی مرحوم شیخ در رجال اصحاب امامان علیهم السلام را لیست کرده ولی نه بر اساس مراجعه به کتاب حدیث خود مثل تهذیب بلکه بر اساس منابع سابق بر خود لذا رواتی در تهذیب هستند که در رجال ذکر نشده اند.


RE: محمد بن یحیی در صدر استاد تهذیب - عرفان عزیزی - 14-دي-1398

(12-دي-1398, 11:43)مسعود عطار منش نوشته: استاد در تاریخ 18\8\98 فرمودند:آقای سیستانی در مورد نقل لاضرر که در ذیل حدیث شفعه وارد شده است می فرمایند صدر سند تهذیب محمد بن یحیی واقع شده است و با توجه به عبارت مقدمه تهذیب باید این روایت را از کتاب محمد بن یحیی گرفته باشد و از طرفی با توجه به مقدمه فهرست شیخ طوسی ایشان بنا دارد اسامی مصنفین را به قدر امکان استیفاء کند پس بطور طبیعی اگر کتاب محمد بن یحیی را داشته باشد باید آن را ذکر کند و حال آنکه در فهرست آن را ذکر نکرده پس معلوم میشود کتاب محمد بن یحیی را نداشته و روایت مذکور را از طریق کافی از کتاب محمد بن یحیی اخذ نموده است(اخذ به توسط).اشکالات استاد به فرمایش آقای سیستانی: با استفاده از روشهای منبع یابی می توان دریافت مرحوم شیخ طوسی دز مقان تالیف فهرست بنا نداشته به کتابهای کتابخانه خود یا دیگران مراجعه کند و کتابها را لیست کند بلکه فهارس سابق بر خود را برداشته و بر اساس آن لیست برداری نموده پس ممکن است کتابی را داشته باشد و در تهذیب هم از آن نقل نموده باشد و لکن نامی از آن در فهرست نیاورده باشد.البته در خصوص ما نحن فیه قراینی (مثل هماهنگی ترتیب روایات تهذیب و کافی در باب) وجود دارد که روایت مذکور را به توسط کافی از کتاب محمدبن یحیی اخذ نموده است لذا اصل مدعای آقای سیستانی صحیح است.شبیه همین مطلب در مورد رجال شیخ هم مطرح است یعنی مرحوم شیخ در رجال اصحاب امامان علیهم السلام را لیست کرده ولی نه بر اساس مراجعه به کتاب حدیث خود مثل تهذیب بلکه بر اساس منابع سابق بر خود لذا رواتی در تهذیب هستند که در رجال ذکر نشده اند.

یه مقداری به نظرتون مستبعد نیست که شیخ فقط کتبی که در فهرست های قبلی نوشته شده را وارد فهرست کرده و اگر خودش کتابی داشته ذکر نکرده است.قرینه ای دردست داریم که شیخ فقط کپی برداری از منابع سابق می کرده است ؟


RE: محمد بن یحیی در صدر استاد تهذیب - مسعود عطار منش - 18-دي-1398

اینطور که در خاطرم است استاد می فرمودند فهرست شیخ منبع یابی شده و تقریبا معلوم است هر مطلبی از کدام منبع گرفته شده لذا اگر هم کتابهای خودش را آورده باشد تک توک بوده و روشن است که چنین داب و بنایی نداشته