مباحثه، تالار علمی فقاهت
رفت و برگشتی بین استاد شبیری و استاد قائینی! - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: رفت و برگشتی بین استاد شبیری و استاد قائینی! (/showthread.php?tid=1730)



رفت و برگشتی بین استاد شبیری و استاد قائینی! - عرفان عزیزی - 23-دي-1398

استاد قائینی درتبیین تعویض سند مرحوم شیخ طوسی با سند مرحوم نجاشی این طور فرمودند که روش مرحوم نجاشی این است که اگر کتابی دارای نسخ مختلف باشد به این اختلاف تنبیه می دهد.لذا اگر جایی تنبیه نداد کشف می کنیم که کتاب نسخ مختلف ندارد و از آن جا که ایشان در طریق به کتاب علی بن حسن بن فضال تنبهی به اختلاف نسخه نداده کشف می شود که این کتاب نسخه ی مختلف ندارد لذا طریق ضعیف شیخ طوسی که مشتمل بر علی بن محمد بن زبیر هست تصحیح می شود.استاد در نقد این کلام فرمودند: ممکن است کسی تصور کند که در صورت اختلاف نسخ، نجاشی به اختلاف نسخه اشاره می کند، مثلا در ترجمه‌ی ابن ابی عمیر چنین آورده است: «فأما نوادره فهي كثيرة، لأن الرواة لها كثيرة فهي تختلف باختلافهم‏»
در نتیجه اگر در جایی به اختلاف نسخه تصریح نکند بیانگر آن است که این نسخ یکسان می باشند.چنین استشهادی به کلام نجاشی صحیح نیست. غالب مواردی که مرحوم نجاشی به اختلاف نسخ اشاره کرده است، در مورد نوادر است و در موارد کمی در غیر نوادر به اختلاف نسخ اشاره کرده است.این موارد در مورد کتبی است که یک کتاب تحریرهای مختلفی داشته است.
نوادر یعنی روایت های خوب و جالب که شخص خوشش می آمده است. شخصی مثل ابن ابی عمیر در مرحله‌ی اول تعدادی روایت را که برایش جالب بوده برای یکی از شاگردانش نقل کرده است، برای شاگرد بعدی روایات دیگری را نقل می کند. به همین دلیل هر نوادری که برای شخصی نقل می کند، به منزله‌ی یک کتاب مستقل است. به خاطر همین تصریح می کردند که این کتاب تحریرهای مختلفی دارد و این غیر از اشاره به اختلافات جزئی نسخه های یک کتاب است.مثلا نجاشی در مورد کتاب کافی اشاره ای به اختلاف نسخه های آن نکرده است.بنابراین علمای رجال بنا نداشتند اختلافات نسخ را حتی اگر به مقدار کم هم بوده حتما به آن اشاره کنند و شواهدی هم وجود دارد که به این اختلاف نسخ اشاره نکرده اند.4/9/98