مباحثه، تالار علمی فقاهت
اهمیت طرق به کتاب با توجه به مقدمه ی تهذیب شیخ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: اهمیت طرق به کتاب با توجه به مقدمه ی تهذیب شیخ (/showthread.php?tid=1750)



اهمیت طرق به کتاب با توجه به مقدمه ی تهذیب شیخ - عرفان عزیزی - 28-دي-1398

شیخ طوسی پس از اتمام تهذیب این طور می نویسد و الآن فحيث وفق اللّه تعالى للفراغ من هذا الكتاب نحن نذكر الطرق التي يتوصل بها الى رواية هذه الاصول و المصنفات و نذكرها على غاية ما يمكن من الاختصار لتخرج الاخبار بذلك عن حد المراسيل و تلحق بباب المسندات‏»می فرماید: علت ذکر طرق به مولفین این است که روایات کتاب تهذیب از مرسل بودن خارج شده و مسند شوند.استاد سید جواد شبیری فرمودند:ممکن است از این عبارت خلاف آنچه ما در بررسی مفاد طرق گفتیم که طرق هیچ نقشی در اعتبار روایات ندارد برداشت شود.اما قرائن بسیار روشنی وجود دارد که اثبات روایات به واسطه‌ی طرق نبوده است. بنابراین باید عبارت شیخ طوسی در مقدمه‌ی مشیخه برخلاف ظاهر بدوی معنا شود.مثلا ممکن است معنایش این باشد که شیخ طوسی در اعتبار روایت طریق داشتن را یک شرط تعبدی بداند، یعنی گرچه مسلم است که این روایت، روایت حسین بن سعید می باشد اما تعبدا برای نقل روایت باید اجازه ای نسبت به آن وجود داشته باشد.مرحوم حاجی نوری در خاتمه‌ی مستدرک اصرار به این معنا دارد.
احتمال دیگر که اقوی هست این است که تعریف مسند یک تعریف خاصی بوده است. یعنی تا اجازه، سماع یا قرائت نبوده، روایت را مسند نمی گفتند گرچه در صورت مرسل بودن، مرسل معتبری بوده است.ایشان می فرمودند:اهل سنت ارسال را ضعف بسیار بزرگی نسبت به احادیث می دانند لذا احتمال قوی وجود دارد که شیخ این طرق را به این جهت ذکر کرده باشد که مخالفین به این جامع بسیار بزرگ حدیثی شیعه اشکال نکنند98/9/4