مباحثه، تالار علمی فقاهت
تضیق مولویت مولابرفرض نپذیرفتن حق الطاعه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد لاریجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- موضوع: تضیق مولویت مولابرفرض نپذیرفتن حق الطاعه (/showthread.php?tid=1798)



تضیق مولویت مولابرفرض نپذیرفتن حق الطاعه - عرفان عزیزی - 15-بهمن-1398

شهید صدر فرموده: اگر قبح عقاب بلابیان جاری شود معنایش این است که اصلا مولا حق طاعت ندارد مگر در مقطوعات در حالی که این کلام صحیح نیست. زیرا  اگر بخواهیم تبعیض در مولویت را قائل شویم، خلاف مولویت حقیقیه مولاست که ذاتی است و جعلی نیست. استاد درنقد کلام شهید صدر فرمودند: آکد بودن حق مولا دایره ی آن را معین نمی کند چرا که ممکن است حق مولا بالاترین حق باشد اما نسبت به تکالیف واصله مراعات وشدت بیشتری و اهتمام آکدی باید داشت. 98/10/3


RE: تضیق مولویت مولابرفرض نپذیرفتن حق الطاعه - مهدی خسروبیگی - 15-بهمن-1398

(15-بهمن-1398, 14:00)عرفان عزیزی نوشته: استاد درنقد کلام شهید صدر فرمودند: آکد بودن حق مولا دایره ی آن را معین نمی کند چرا که ممکن است حق مولا بالاترین حق باشد اما نسبت به تکالیف واصله مراعات وشدت بیشتری و اهتمام آکدی باید داشت. 98/10/3
مقتضای اشکال ایا این است که در تکالیف مشکوک مولا قبح عقاب بلابیان پیاده نمی شود؟؟؟؟


RE: تضیق مولویت مولابرفرض نپذیرفتن حق الطاعه - عرفان عزیزی - 15-بهمن-1398

(15-بهمن-1398, 14:17)مهدی خسروبیگی نوشته:
(15-بهمن-1398, 14:00)عرفان عزیزی نوشته: استاد درنقد کلام شهید صدر فرمودند: آکد بودن حق مولا دایره ی آن را معین نمی کند چرا که ممکن است حق مولا بالاترین حق باشد اما نسبت به تکالیف واصله مراعات وشدت بیشتری و اهتمام آکدی باید داشت. 98/10/3
مقتضای اشکال ایا این است که در تکالیف مشکوک مولا قبح عقاب بلابیان پیاده نمی شود؟؟؟؟

شهید صدر میخواهند همین را بگویند اما استاد میخواهند قبح عقاب را جاری بدانند چرا که ممکن است اهتمام آکد مولا نسبت به تکالیف واصله باشد نه تکالیف محتمله


RE: تضیق مولویت مولابرفرض نپذیرفتن حق الطاعه - مهدی خسروبیگی - 18-بهمن-1398

اصلا عمده بحث حق الطاعة مربوط به تکالیف غیر واصله است والا تکالیف واصله را که همه می‌گویند بایداتیان کرد