مباحثه، تالار علمی فقاهت
مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه (/showthread.php?tid=182)



مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه - سید محمود فریمانه - 22-اسفند-1391

در مواردی که شبهه مصداقیه است ولی چون خود مولا هم در مقام تطبیق است، میشود به عام رجوع کرد، مثلا: مولا بگوید: اکرم جیرانی، وبگوید: لا تکرم زیدا لانه ناصبی، شک می کنیم آیا رفیق زید هم ناصبی است تا اکرامش حرام باشد، اینجا میشود به عام رجوع کرد چون مولا خودش در مقام تطبیق بود، گویامی گوید من خودم همه همسایه ها را دقت کردم ودیدم که هیچکدام ناصبی نیستند بعد حکمم را صادر کردم.(بر خلاف جائی که مولا یگوید: لا تکرم الجار الناصبی به نحو قضیه حقیقیة، که این جا تطبیق را به ما واگذار کرده است، لذا در موارد مشکوک نمیشود به عام رجوع کرد)
یا قضیة الکذب حلال اگر با توجه به ملاک حرمت آن که اضرار است در نظر گرفته شود و از آن مواردی استثنا شده قطعا، حال در موارد مشکوک الضررمثل کذب مع المزاحم باید به عام رجوع کرد، لان المولا کان فی مقام التطبیق.
البته در برخی موارد شک در تخصیص اکثر است وربطی به تطبیق مولا ندارد مثل:
1-اللهم العن بنی امیة قاطبة، ویک گروهی را تخصیص زده، در موارد مشکوک میشود به عام رجوع کرد، چون مولا خودش در مقام تطیبق بوده، اگر بنی امیه ای بود که نباید او را لعن میکردیم بیان میکرد.
2- اوفوا بالعقود، ومواردی را که تخصیص زده به نحو قضیه خارجیه است مثل معامله ربوی و...، حال در موارد مشکوک مثل عقد فارسی وعقد معاطاتی وکتبی باید به عام رجوع کرد، لان المولا کان فی مقام التطبیق فلو کان فرد آخر خارجا من العام لذکره فی محله.


RE: مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه - اشکذری - 15-فروردين-1392

(22-اسفند-1391, 10:25)سید محمود فریمانه نوشته: در مواردی که شبهه مصداقیه است ولی چون خود مولا هم در مقام تطبیق است، میشود به عام رجوع کرد، مثلا:

من فکر می کنم خلطی در بحث صورت گرفته است. امری که مورد بحث است تمسک به عام در شبهه مصداقیه عام است. از این رو برخی از این تطبیقات مزبور با توجه به مدعای نگارنده(سید محمود) فی غیر محله است:

مثلا اگر شارع در فرض سوم اخراج ربای ربوی را نیز به صورت حقیقی می گفت نمی شد در شک در مورد عقد فارسی به عام استناد نمود.

یا اگر در فرض دوم و سوم تطبیقی نمی بود گیر می کردیم.


RE: مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه - سید محمود فریمانه - 16-فروردين-1392

بسم الله الرحمن الرحیم
بله اگر تطبیق نبود یا حتی شک در تطبیق هم داشتیم نمی شد به عام تمسک نمود، بحث در جائی است که عرفا می دانیم مولا در مقام تطبیق بوده است مثل امثله مذکوره.


RE: مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه - اشکذری - 20-فروردين-1392

(16-فروردين-1392, 08:29)سید محمود فریمانه نوشته: بسم الله الرحمن الرحیم
بله اگر تطبیق نبود یا حتی شک در تطبیق هم داشتیم نمی شد به عام تمسک نمود، بحث در جائی است که عرفا می دانیم مولا در مقام تطبیق بوده است مثل امثله مذکوره.

دلیل شما بر این مطلب چیست|؟ لطفا قدری توضیح دهید مشکله تمسک به عام در فرض عدم کون در مقام تطبیق چیست