مباحثه، تالار علمی فقاهت
تسامح در تطبیق - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=24)
+---- موضوع: تسامح در تطبیق (/showthread.php?tid=1834)



تسامح در تطبیق - مهدی خسروبیگی - 27-بهمن-1398

معنای لفظ باید با در نظر گرفتن مسامحات عرفی در مفهوم باشد یعنی اگر جایی عرف در مفهوم مسامحاتی داشته باشد،همان معنا با آن مسامحات معنای لفظ خواهد بود.پس اگر عرف رنگ خون را خون نداند به این معنا که لفظ دم برای آن وضع نشده باشد دلیل نجاست دم شامل آن نمی‌شود هر چند به دقت عقلی در رنگ خون هم ذراتی از خون وجود داشته باشد. یا مثلا ظهور یک کیلو گندم بر نهصد و نود گرم گندم و ده گرم خاک هم منطبق باشد.
این در مقابل تسامح در تطبیق است که مسامحات عرفی در تطبیق مفاهیم حجت نیست و تطبیق مفهوم بر مصادیق باید بر اساس دقت عقلی باشد اما مسامحات عرفی در مفهوم و معنا این طور نیست به این معنا که همان مسامحه عرفی هم جزء معنای موضوع له است.لذا اگر نهصد و نود گرم گندم (با همان خاکی که همراه آن است) را تحویل دهند عرف آن را یک کیلو گندم به حساب می‌آورد اما این مسامحه در تطبیق است و مسامحه در تطبیق تعبیر دیگری از ترتب حکم آن موضوع بر همین مصداق است که تعبیر دیگری از حکومت است و حکومت مجاز است نه حقیقت و چون عرف منبع حکم نیست بلکه شرع منبع حکم است ترتب حکم از نظر عرف، معیار نیست. حتی ممکن است در برخی موارد عرف کاشف از نظر و حکم شرع هم باشد (در فرض عدم ردع) اما آنچه از عرف اخذ می‌شود صرفا تحدید معناست و اما تطبیق آن مفهوم و معنا بر مصادیق بر عهده عقل است و تسامحات عرفی در تطبیق معتبر نیستند و این تسامح در تطبیق به معنای تسامح در تطبیق حکم و مترتب کردن حکم بر همین فردی است که حقیقتا مصداق آن مفهوم نیست.درس اصول98/9/17
 


RE: تسامح در تطبیق - عرفان عزیزی - 28-بهمن-1398

تسامح در تطبیق مانعی ندارد زیرا درزمان ائمه حتما مسامحه میشده در تطبیقات مفاهیم بر مصادیق و ائمه ردع نکردند لذا مرجعیت عرف هم در فهم معناست و هم در تطبیق مفهوم بر مصداق


RE: تسامح در تطبیق - مهدی خسروبیگی - 28-بهمن-1398

(28-بهمن-1398, 16:02)عرفان عزیزی نوشته: تسامح در تطبیق مانعی ندارد زیرا درزمان ائمه حتما مسامحه میشده در تطبیقات مفاهیم بر مصادیق و ائمه ردع نکردند لذا مرجعیت عرف هم در فهم معناست و هم در تطبیق مفهوم بر مصداق
برای این حتما که می فرمایید مثال می آورید؟؟؟


RE: تسامح در تطبیق - عرفان عزیزی - 29-بهمن-1398

بالاخره رنگ خون باقی می مانده برخی ذرات ریز منی درلباس ها می مانده. آب خالصی که باید خلیط نداشته باشد و میت را با آن غسل دهند هیچ خلیطی به دق عقلی نداشته است ؟...


RE: تسامح در تطبیق - مسعود عطار منش - 27-فروردين-1399

ضابطه کلی اینست که هر چه را متکلم به عرف واگذار کند مرجع در آن عرف است و این بازگشت دارد به مقدمات حکمت به این بیان که غرض متکلم از بیان قانون شرع اینست که مخاطب به آن جامه عمل بپوشاند لذا اگر می بیند مخاطب در تطبیقات به شکل ناخودآگاه تسامحاتی دارد که خود بدان معترف نیست می بایست تذکر دهد و الا به حسب ظهور حالش به این تطبیق تسامحی راضی است پس حکمت قانون گذار اقتضا می‌کند اگر چنانچه از مخاطبش تطبیق عقلی و دقیق می خواهد تذکر دهد و الا غرضش نقض میشود است حال اسمش را بگذارید حکومت یا مجاز . مهم اینست که ظهور حال متکلم و مقصود او را بفهمیم که از مخاطبش میخواهد .


RE: تسامح در تطبیق - مسعود عطار منش - 27-فروردين-1399

ضابطه کلی اینست که هر چه را متکلم به عرف واگذار کند مرجع در آن عرف است و این بازگشت دارد به مقدمات حکمت به این بیان که غرض متکلم از بیان قانون شرع اینست که مخاطب به آن جامه عمل بپوشاند لذا اگر می بیند مخاطب در تطبیقات به شکل ناخودآگاه تسامحاتی دارد که خود بدان معترف نیست می بایست تذکر دهد و الا به حسب ظهور حالش به این تطبیق تسامحی راضی است پس حکمت قانون گذار اقتضا می‌کند اگر چنانچه از مخاطبش تطبیق عقلی و دقیق می خواهد تذکر دهد و الا غرضش نقض میشود است حال اسمش را بگذارید حکومت یا مجاز . مهم اینست که ظهور حال متکلم و مقصود او را بفهمیم که از مخاطبش میخواهد .
همانطور که در یکی از پستها نوشته آید اصل حقیقت موضوعیت ندارد بلکه ملاک و میزان ظهور است .