مباحثه، تالار علمی فقاهت
تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث (/showthread.php?tid=1838)



تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث - عرفان عزیزی - 28-بهمن-1398

به مناسبت سالروز مرگ ابوبکر یکی از تحریف های او بیان می شود:إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ‏ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَةاین جمله منسوب به ابوبکر است که با تمسک به این که این جمله از پیامبر است فدک را تصاحب کرد.اصل این عبارت از فرمایشات پیامبر است، إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ در روایات ما هم وجود دارد اما «ما ترکناه صدقة» جعل شده است.إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ به این معناست که هدف اصلی انبیاء ترویج علم است و نیامده اند برای مردم مال به ارث بگذارند.اما با اضافه شدن «ما ترکناه صدقة» معنای اصلی روایت از بین می رود.در این مورد بین صدور إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ و «ما ترکناه صدقة» دو انگیزه‌ی متفاوت وجود دارد.98/9/11


RE: تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث - مهدی خسروبیگی - 28-بهمن-1398

(28-بهمن-1398, 16:21)عرفان عزیزی نوشته: به مناسبت سالروز مرگ ابوبکر یکی از تحریف های او بیان می شود:إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ‏ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَةاین جمله منسوب به ابوبکر است که با تمسک به این که این جمله از پیامبر است فدک را تصاحب کرد.اصل این عبارت از فرمایشات پیامبر است، إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ در روایات ما هم وجود دارد اما «ما ترکناه صدقة» جعل شده است.إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ به این معناست که هدف اصلی انبیاء ترویج علم است و نیامده اند برای مردم مال به ارث بگذارند.اما با اضافه شدن «ما ترکناه صدقة» معنای اصلی روایت از بین می رود.در این مورد بین صدور إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ و «ما ترکناه صدقة» دو انگیزه‌ی متفاوت وجود دارد.98/9/11

مرحوم شیخ مفید در رسالات خودش یه این بحث پرداخته که چاپ هم شده است ضمن «عدّة رسائل للشيخ المفيد» رساله ای به نام «رسالة في تحقيق الخبر المنسوب إلى النبي: نحن معاشر الأنبياء لا نورّث‏»


RE: تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث - سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398

با تشکر اگر مطلبی نیز از آن افاضه های مرحوم شیخ مفید رحمه الله دارید استفاده می کنیم


RE: تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث - مهدی خسروبیگی - 5-اسفند-1398

(5-اسفند-1398, 12:53)سید رضا حسنی نوشته: با تشکر اگر مطلبی نیز از آن افاضه های مرحوم شیخ مفید رحمه الله دارید استفاده می کنیم

«قال الشيخ المفيد رضي الله عنه إذا سلم للخصوم ما ادعوه على‏-النبي ص من قوله‏ نحن معاشر الأنبياء لا نورث ما تركناه صدقة-كان محمولا على أن الذي تركه الأنبياء ع صدقة فإنه لا يورث و لم يكن محمولا على أن ما خلفوه من أملاكهم فهو صدقة لغيرهم‏ لا يورث‏»از اینجا به بعد استدلال بر مطلب می کنند خواستید به نرم افزار نور مجموعه آثار شیخ مفیدمراجعه کنید رساله ای 30 صفحه ای به همین نام وجود دارد


RE: تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث - مهدی خسروبیگی - 6-فروردين-1399

(28-بهمن-1398, 16:21)عرفان عزیزی نوشته:
به مناسبت سالروز مرگ ابوبکر یکی از تحریف های او بیان می شود:إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ‏ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَةاین جمله منسوب به ابوبکر است که با تمسک به این که این جمله از پیامبر است فدک را تصاحب کرد.اصل این عبارت از فرمایشات پیامبر است، إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ در روایات ما هم وجود دارد اما «ما ترکناه صدقة» جعل شده است.إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ به این معناست که هدف اصلی انبیاء ترویج علم است و نیامده اند برای مردم مال به ارث بگذارند.اما با اضافه شدن «ما ترکناه صدقة» معنای اصلی روایت از بین می رود.در این مورد بین صدور إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ و «ما ترکناه صدقة» دو انگیزه‌ی متفاوت وجود دارد.98/9/11
در تأیید کلام استاد در رابطه با جعلی بودن این حدیث کلامی را از استاد باقری شاهرودی دیدم که می فرماید:اولی متوجه استدلالش نبوده است چون در این استدلال و حدیث جعلی اقرار شده است که فدک ملک رسول خدا (ص) بوده است و الا اگر ملک رسول خدا نبوده پس بحث ارث لغو است. پس وقتی قبول کرده است که این فدک ملک پیامبر (ص) بوده است ولی نمی‌تواند به ارث بگذارد باید قبول کند از انفال است. انفال به اجماع تمام مسلمین و آیات قرآن، ملک معصوم و پیامبر است. این فدک از قبل در دست فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بوده است و ید بر آن داشته است و ربطی به ارث ندارد و بر فرض اینکه ارث حضرت زهرا سلام‌الله علیها باشد جوابش را بنا بر این فرض می‌دهد که اگر این حدیث درست باشد پس انبیاء الهی چطور اموالشان را به ارث گذاشته‌اند، چنانچه در قرآن ذکر می‌کند. پس آیا آن‌ها عصیان کرده‌اند.
این آیات را اولی چه جوابی می‌دهد که فاطمه سلام‌الله علیها به آن‌ها تمسک کرده است، مثل قوله تعالی «ورث سلیمان داود» و قوله تعالی در مورد یحیی بن زکریا (ع) «اذ قال فهب لی من لدنک ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب» و نظیر این آیات.
پس چگونه انبیاء الهی در سابق اموال به ارث می‌گذاشتند؟ این سخن بسیار سخن سخیفی است که همه مردم حکم ارث برایشان باشد و برای اولاد رسول (ص) نباشد.
مضافاً بر اینکه مگر ادعا نمی‌کنند که این حدیث را رسول خدا (ص) فرموده است و مگر نمی‌گویند پیامبر کتاب و حکمت و علم به ارث می‌گذارد، خب سؤال این است که این‌ها را یعنی علم، احادیث و حکمت را اگر برای فاطمه سلام‌الله علیها که آن شان و منزلت را در آیات تطهیر و آیه مباهله و آیات دیگر قرآن دارند به ارث نگذارد پس برای چه کسی به ارث می‌گذارد و اگر علم و حکمت برای حضرت زهرا به ارث گذاشته است چگونه حضرت این حدیث را انکار می‌کند؟ آیا انکار حضرت کافی نیست که ثابت شود این حدیث ساختگی است؟