مباحثه، تالار علمی فقاهت
اصالت عدم انتساب به قبیله ای خاص - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: اصالت عدم انتساب به قبیله ای خاص (/showthread.php?tid=1850)



اصالت عدم انتساب به قبیله ای خاص - عرفان عزیزی - 2-اسفند-1398

مرحوم حاج آقا رضا همدانی می فرماید: مسلم است در موارد شک در قرشی بودن زن، حکم به عدم قرشیت می شود. دلیل ایشان اصالت عدم انتساب می باشد وبر آن ادعای سیره ی عقلا را نیزمطرح می کنند که مورد امضای شارع مقدس واقع شده است .مرحوم آقای خویی به استصحاب عدم ازلی تمسک می کند.می فرماید: این مطلب که در صورت شک در قرشی بودن زن، حکم به عدم قرشیت او می شود، مسلم است و اجماعی می باشد. به همین دلیل استاد ما مرحوم نائینی که استصحاب عدم ازلی را جاری نمی داند، حکم به عدم قرشیت را پذیرفته است.98/9/18


RE: اصالت عدم انتساب به قبیله ای خاص - مهدی خسروبیگی - 3-اسفند-1398

(2-اسفند-1398, 22:38)عرفان عزیزی نوشته: مرحوم حاج آقا رضا همدانی می فرماید: مسلم است در موارد شک در قرشی بودن زن، حکم به عدم قرشیت می شود. دلیل ایشان اصالت عدم انتساب می باشد وبر آن ادعای سیره ی عقلا را نیزمطرح می کنند که مورد امضای شارع مقدس واقع شده است .مرحوم آقای خویی به استصحاب عدم ازلی تمسک می کند.می فرماید: این مطلب که در صورت شک در قرشی بودن زن، حکم به عدم قرشیت او می شود، مسلم است و اجماعی می باشد. به همین دلیل استاد ما مرحوم نائینی که استصحاب عدم ازلی را جاری نمی داند، حکم به عدم قرشیت را پذیرفته است.98/9/18

این بحث فقط در مورد قبیله قریش است و آن هم به خاطر خصوصیت داشتن زیرا دارای احکام شرعی است ولی نسبت به همه قبیله ها جاری نمی شود چون مجرای این اصل باید جایی باشد که حکم یا موضوع حکم شرعی باشد