مباحثه، تالار علمی فقاهت
وجود قید فی الاسلام یا عدم آن در حدیث لا ضرر (۱): - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: وجود قید فی الاسلام یا عدم آن در حدیث لا ضرر (۱): (/showthread.php?tid=1864)



وجود قید فی الاسلام یا عدم آن در حدیث لا ضرر (۱): - مسعود عطار منش - 9-اسفند-1398

استاد در جلسه ۴۹ مورخ ۲۷ آذر ۹۸ فرمودند : آقای سیستانی در این زمینه به نکاتی اشاره فرمودند از جمله این که مرحوم شیخ الشریعه بیان می کند، منبع ابن اثیر در نقل روایت لا ضرر با قید فی الاسلام، روشن نیست. آقای سیستانی بیان می کند: با مطالعه مقدمه ابن اثیر روشن می شود، اصل متن ابن اثیر از دو منبع بوده و اضافاتی را خود ابن اثیر اضافه کرده است. یکی از منابع ابن اثیر، کتاب ابی عبید أحمد بن محمد الهروي است و لا ضرر از آن منبع اخذ شده است.
نکته روشی مهم و جالب این سخن این است که برای استفاده از کتب، باید کتب را خوب شناخت. تا انسان مثلا نهایه ابن اثیر و لسان العرب را خوب نشناسد، نمی تواند به خوبی از آن استفاده کند. یکی از نکات مهم در شناخت کتاب ها، فهم کیفیت ارتباط آنها به کتب مشابه است. مثل آنکه لسان العرب جمع آوری از کتب قبل بوده و در غالب موارد، نکته خاصی اضافه نشده است. همین نکته، در ارزیابی مطالب یک کتاب نیز اثرگذار است. نکته دیگر برای شناخت کتاب، مطالعه دقیق مقدمه کتاب است. مثل کتاب جامع الرواه که روش خاصی در تنظیم اسناد دارد که در مقدمه به آن اشاره شده و متأسفانه در دو چاپ موجود از جامع الرواه که به خصوص در چاپ اخیر، زحمت زیادی کشیده شده، مقدمه کتاب و روش آن، دقت نشده است. انسان باید با دید روش یابی و کشف سبک و روش مؤلف، مقدمه را مطالعه کند که تأثیر این دید با مطالعه معمولی، بسیار تفاوت دارد.