مباحثه، تالار علمی فقاهت
حجیت اجماع معلوم المدرک ! - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: حجیت اجماع معلوم المدرک ! (/showthread.php?tid=1874)



حجیت اجماع معلوم المدرک ! - عرفان عزیزی - 14-اسفند-1398

مرحوم آقای خویی اجماع معلوم المدرک یا محتمل المدرک را حجت نمی دانند چرا که ممکن است مجمعین به خاطر این مدرک اجماع کرده باشند لذا حجیتی ندارد مرحوم آقای خویی اجماع مدرکی را حجت نمی داند. اغلب فقها اعتبار اجماع را از باب حدس می دانند.
آیت الله زنجانی اشکال می کنند که حدس راه کشف قول معصوم نیست، بلکه وجه حجیت اجماع تقریر است و شرط تقریر، اتصال اجماع به زمان معصوم است به این بیان که در زمان معصوم اجماع بوده است و با عدم ردع معصوم، تقریر معصوم استفاده میشود لذا اجماع معلوم المدرک هم حجت است زیرا دلیلی نداریم که معصوم باید خطاهای علمی علما را برطرف کند بلکه خطای در فتوا را باید برطرف کند در نتیجه شرط ثبوتی اجماع، مدرکی نبودن اجماع نیست اما غالبا شرط اثباتی اجماع، مدرکی نبودن آن است، زیرا غالبا برای احراز اتصال فتوا به معصوم لازم است که اجماع مدرکی نباشد. گاهی به خاطر مدرکی بودن اجماع احتمال می دهیم که زمان معصوم چنین اجماعی نبوده است.البته در دو صورت با وجود مدرکی بودن اجماع اتصال آن به زمان معصوم را احراز می کنیم:اول مطلبی که خیلی محل ابتلاست و امکان ندارد این مطلب در زمان معصوم مورد ابتلا نباشد. مثلا تعداد رکعات نماز صبح حتما در زمان معصوم هم محل ابتلا بوده است.دوم گاهی از تکرر روایات در موضوعی استفاده می شود که مطلبی در زمان معصوم مطرح بوده است.در چنین مواردی که اتصال به زمان معصوم احراز می شود، مدرکی بودن اجماع مضر نیست.98/9/19