مباحثه، تالار علمی فقاهت
تحریف قید فی الاسلام در حدیث لا ضرر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: تحریف قید فی الاسلام در حدیث لا ضرر (/showthread.php?tid=1877)



تحریف قید فی الاسلام در حدیث لا ضرر - مسعود عطار منش - 15-اسفند-1398

یکی از نقلهای قاعده لا ضرر در فقیه وارد شده است و در این نقل ، قید فی الاسلام نیز وجود دارد. استاد در جلسه 50 مورخ 30\9\98 فرمودند :
مرحوم امام برای استظهار زیاده فی الاسلام، این تقریب را ارائه داده که ابتدا فالاسلام در فقیه به اشتباه تکرار شده و ناسخ بعدی، فالاسلام اول را به فی الاسلام تبدیل کرده است.
تقریب نزدیک تری برای استظهار زیاده وجود دارد به این بیان که: در بسیاری از موارد، عبارت نسخه بدل داشته و ابتدا در یکی از نسخه ها به جای فالاسلام، فی الاسلام نوشته شده بوده است. این نسخه بدل به حاشیه نسخ بعدی انتقال یافته و پس از آن بین نسخه صحیح و نسخه محرّف جمع شده است. جمع بین نسخه صحیح و نسخه بدل، مشابهات زیادی داشته و در غالب مواردی که عبارات مشابه کنار هم قرار دارد، بین نسخه صحیح و نسخه بدل جمع شده با وجود آنکه تکرار کلمه و پس از آن تصحیف یکی از دو عبارت، مأنوس نیست.
تبدیل فالاسلام به فی الاسلام بدین صورت است که بین ف و الاسلام، فاصله کمی اتفاق افتاده و با توجه به آنکه فی، در نسخ خطی مانند ف و به صورت کشیده نوشته می شده، تصور شده فالاسلام، فی الاسلام است. تبدیل فی الاسلام به فالاسلام نیز به همین صورت بوده و از جهت نگارشی بین فالاسلام و فی الاسلام با توجه به نحوه نوشتن فی، مشابهاتی وجود دارد که احتمال تبدیل یکی از این دو به دیگری را تقویت می کند.


RE: تحریف قید فی الاسلام در حدیث لا ضرر - مهدی خسروبیگی - 15-اسفند-1398

(15-اسفند-1398, 12:01)مسعود عطار منش نوشته: یکی از نقلهای قاعده لا ضرر در فقیه وارد شده است و در این نقل ، قید فی الاسلام نیز وجود دارد. استاد در جلسه 50 مورخ 30\9\98 فرمودند :
مرحوم امام برای استظهار زیاده فی الاسلام، این تقریب را ارائه داده که ابتدا فالاسلام در فقیه به اشتباه تکرار شده و ناسخ بعدی، فالاسلام اول را به فی الاسلام تبدیل کرده است.
تقریب نزدیک تری برای استظهار زیاده وجود دارد به این بیان که: در بسیاری از موارد، عبارت نسخه بدل داشته و ابتدا در یکی از نسخه ها به جای فالاسلام، فی الاسلام نوشته شده بوده است. این نسخه بدل به حاشیه نسخ بعدی انتقال یافته و پس از آن بین نسخه صحیح و نسخه محرّف جمع شده است. جمع بین نسخه صحیح و نسخه بدل، مشابهات زیادی داشته و در غالب مواردی که عبارات مشابه کنار هم قرار دارد، بین نسخه صحیح و نسخه بدل جمع شده با وجود آنکه تکرار کلمه و پس از آن تصحیف یکی از دو عبارت، مأنوس نیست.
تبدیل فالاسلام به فی الاسلام بدین صورت است که بین ف و الاسلام، فاصله کمی اتفاق افتاده و با توجه به آنکه فی، در نسخ خطی مانند ف و به صورت کشیده نوشته می شده، تصور شده فالاسلام، فی الاسلام است. تبدیل فی الاسلام به فالاسلام نیز به همین صورت بوده و از جهت نگارشی بین فالاسلام و فی الاسلام با توجه به نحوه نوشتن فی، مشابهاتی وجود دارد که احتمال تبدیل یکی از این دو به دیگری را تقویت می کند.
خود فالاسلام از کجا آمده که حال بحث کنیم فالاسلام بوده یا فی الاسلام.


RE: تحریف قید فی الاسلام در حدیث لا ضرر - مسعود عطار منش - 21-اسفند-1398

عبارت فالاسلام یزید المسلم خیرا و لا یزیده شرا یا قریب به این عبارت را در فقیه جستجو کنید.
البته این نقل ربطی به نقل قضیه سمره بن جندب ندارد