مباحثه، تالار علمی فقاهت
لغویت داشتن امر مولوی به مقدمات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: لغویت داشتن امر مولوی به مقدمات (/showthread.php?tid=1889)



لغویت داشتن امر مولوی به مقدمات - خیشه - 19-اسفند-1398

بعضی مانند مرحوم اصفهانی و مرحوم خویی قائل شده اند به این که مقدمه نمیتواند وجوب شرعی داشته باشد زیرا وجوب شرعی داشتن لغو است. چون امر به ذی المقدمه یا باعثیت و محرکیت نسبت به مقدمه هم دارد یا ندارد. اگر دارد که نیازی به اعمال مولویت دوباره برای مقدمات نیست و اگر محرکیت ندارد پس امر مولوی به مقدمه هم محرکیت ندارد زیرا وقتی که امر به ذی المقدمه که استحقاق ثواب و عقاب دارد محرکیت نداشت امر به مقدمه که استحقاق ثواب و عقاب هم ندارد، محرکیت ندارد.
به نظر شما این ادعا برای از بین بردن وجوب شرعی مقدمه صحیح است؟
جلسه 98 تاریخ 17 اسفندماه 98


RE: لغویت داشتن امر مولوی به مقدمات - مسعود عطار منش - 21-اسفند-1398

روش تحلیل درست مساله اینست که ببینیم جوهر و حقیقت حکم چیست؟
اگر حقیقت حکم را اراده مولا از عبد ، مبنی بر تحقق فعل بدانیم . روشن است که کسی که شییی را اراده کرده نسبت به مقدمه اش نیز اراده دارد.
اگر حقیقت حکم را جعل بدانیم دیگر نمی توان گفت جعل دیگری برای مقدمه صورت گرفته چون لغو است.
اگر حقیقت حکم را حب و بغض بدانیم می توان گفت حب به ذی المقدمه قهرا حب به مقدمه را به دنبال دارد پس مقدمه هم واجب است.
در این که حقیقت حکم چیست باید ببینیم به دنبال چه اثری هستیم و با نگاه به آن اثر در هر بحثی حقیقت حکم بلحاظ همان اثر ملحوظ باید تحلیل شود. مثلا اگر به دنبال حکم عقل به لزوم امتثال که یکی از آثار وجوب است باشیم روشن است حکم حقیقت حکم همان اراده مولا از،عبد است نه صرف حب و بغض واگر چه هیچ جعلی برایش صورت نگیرد.


RE: لغویت داشتن امر مولوی به مقدمات - خیشه - 23-اسفند-1398

ظاهرا ادعای مرحوم اصفهانی در همه تقاریبی که شما ذکر کردید جاری است و ربطی به بحث حقیقت حکم ندارد. زیرا حقیقت حکم هر چه که باشد همه قبول دارند که هر حکمی که از جانب مولا صادر میشود باید امکان داعویت داشته باشد بنا بر این تقریب مرحوم اصفهانی مطرح میشود.