مباحثه، تالار علمی فقاهت
تصدیق قول زن راجع به حیض و عده - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: تصدیق قول زن راجع به حیض و عده (/showthread.php?tid=1897)



تصدیق قول زن راجع به حیض و عده - عرفان عزیزی - 21-اسفند-1398

زراره در کافی ازامام این طور روایت کرده که العده و الحیض للنساء اذا ادعت صدقت اما در تهذیب زراره به سند دیگری روایت کرده العده و الحیض الی النساء.راجع به نقل اول به خاطر زیادتی که وجود دارد معلوم است که راجع به ادعای زن نسبت به عده و حیض است که اگر ادعا کند قبول می شود بدون بینه اما روایت دوم چون آن ذیل را ندارد برخی احتمال دادند که راجع به بحث شهادت زنان نسبت به امر عده و حیض باشد.استاد فرمودند اگر چه روایت اول به خاطر زیادت قید اذا ادعت صدقت نص در معنای قبول قول زن است اما روایت دوم هم همان معنا را می گوید زیرا بحث شهادت اگر مراد باشد شهادت مردان در این امور را نفی می کند و حال آنکه دلیلی برنفی آن نداریم یعنی می توان گفت در کنار شهادت مردان شهادت زنان هم مقبول است ثانیا بلکه در مواردی مرد اطلاع بیشتری به اوضاع زن دارد مثلا شوهرش هست علاوه بر اینکه اگر عده ی زن به شهور باشد زنان اطلاع بیشتری نسبت به او از مردان ندارند.98/9/25


RE: تصدیق قول زن راجع به حیض و عده - مهدی خسروبیگی - 21-اسفند-1398

(21-اسفند-1398, 14:37)عرفان عزیزی نوشته: زراره در کافی ازامام این طور روایت کرده که العده و الحیض للنساء اذا ادعت صدقت اما در تهذیب زراره به سند دیگری روایت کرده العده و الحیض الی النساء.راجع به نقل اول به خاطر زیادتی که وجود دارد معلوم است که راجع به ادعای زن نسبت به عده و حیض است که اگر ادعا کند قبول می شود بدون بینه اما روایت دوم چون آن ذیل را ندارد برخی احتمال دادند که راجع به بحث شهادت زنان نسبت به امر عده و حیض باشد.استاد فرمودند اگر چه روایت اول به خاطر زیادت قید اذا ادعت صدقت نص در معنای قبول قول زن است اما روایت دوم هم همان معنا را می گوید زیرا بحث شهادت اگر مراد باشد شهادت مردان در این امور را نفی می کند و حال آنکه دلیلی برنفی آن نداریم یعنی می توان گفت در کنار شهادت مردان شهادت زنان هم مقبول است ثانیا بلکه در مواردی مرد اطلاع بیشتری به اوضاع زن دارد مثلا شوهرش هست علاوه بر اینکه اگر عده ی زن به شهور باشد زنان اطلاع بیشتری نسبت به او از مردان ندارند.98/9/25
این جمله «یعنی می توان گفت در کنار شهادت مردان شهادت زنان هم مقبول است»مفهوم نیست.
چطور این جمله«بلکه در مواردی مرد اطلاع بیشتری به اوضاع زن دارد مثلا شوهرش هست»ثابت می شود مگر می شود که اطلاع مرد در این امور بشتر باشد!


RE: تصدیق قول زن راجع به حیض و عده - عرفان عزیزی - 22-اسفند-1398

یعنی شهادت مرد نفی نمی شود این طور نیست که منحصرا شهادت زنان در این امور مقبول باشد

راجع به قمست دوم هم یعنی شوهر این زن نسبت به سایر زنان از اوضاع عده ی او آگاه تر باشد