مباحثه، تالار علمی فقاهت
انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد لاریجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- موضوع: انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی (/showthread.php?tid=1915)



انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی - عرفان عزیزی - 1-فروردين-1399

محقق اصفهانی در تبیین اباحه می فرماید اباحه گاهی به معنای لاحرجیت عقلیه است که در مقابل حذر عقلی است به معنای اینکه عقل می گوید قبل از ورود شرع باید همه ی کار های شما تابع نظر مولا و مالک باشد چرا که  که تصرفات ما در ملک مولاست و بدون اذن او تصرف درست نیست، این معنایش حذر عقلی است. در مقابل این مطلب، لاحرجیت عقلی است. قائلین به لاحرجیت عقلی می گویند که عقل می گوید اگر فعلی را انجام دهی که نهی ندارد از جانب مولا تو هیچ حرجی نداری تعبیری که در قبال لاحرجیت عقلی مطرح است اباحه شرعی است.
 ایشان می فرماید گاهی اباحه حکم واقعی برای ذات موضوع است که ناشی از عدم اقتضاییت موضوع است؛ یعنی چون در موضوع مصلحت و مفسده نبود، لااقتضاء بوده و مولا یک حکمی برای اباحه دارد. گاهی نیز اباحه عبارت از حکمی مجعول برای موضوعی است که در حلیت و حرمت آن شک شده است و ناشی از ملاک تسهیل است.ایشان اباحه ی واقعی را مقصور در اباحه ی لا اقتضاء دانسته که وجه آن روشن نیست.98/11/28