مباحثه، تالار علمی فقاهت
استدراک آیت الله شبیری نسبت به رساله ی عددیه شیخ مفید - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: استدراک آیت الله شبیری نسبت به رساله ی عددیه شیخ مفید (/showthread.php?tid=1939)



استدراک آیت الله شبیری نسبت به رساله ی عددیه شیخ مفید - عرفان عزیزی - 17-فروردين-1399

شیخ مفید در کتاب جوابات اهل الموصل فی العدد و الرویه ص25 عبارتی راجع به راویان این مطلب که  ماه رمضان کمتر از 30روز نیز می شود فرموده که به این صورت است الأعلام‏ الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن‏ عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم و هم أصحاب الأصول المدونة و المصنفات المشهورة.
آیت الله شبیری نسبت به این عبارت این طور فرمودند: بعد از مراجعه دوباره به رساله عدديه مرحوم شيخ مفيد معلوم شد كه به اين فرمايش مرحوم شيخ مفيد كه آقايان در بسيارى از موارد به آن استناد مى‌كنند و مرحوم آقاى خوئى نيز به آن استناد كرده، نمى‌توان براى مطلوب استناد كرد، مرحوم شيخ مفيد كه در مقابل عدد كه ماه مبارك رمضان هميشه سى روز است، مى‌خواهد رؤيت را اثبات كند، آنجا سه روايت كه عدد را اثبات مى‌كند، نقل مى‌كند و بعد مى‌فرمايد درباره رؤيت، بزرگان و اجلاء روايات كثيرى كه متواتر است، روايت كرده‌اند، بعد در هر سه روايت عدد مناقشه مى‌كند، درباره يكى از آنها كه محمد بن سنان روايت كرده، مى‌فرمايد محمد بن سنان بالاتفاق مطعون است، و بعد متصل به همين در مقام اثبات رؤيت كه روايات را ذكر مى‌كند و مى‌گويد اعلام و رؤساء هستند، يك روايت از محمد بن سنان عن ابى الجارود هست، همچنين اشخاصى مانند عمير بن مرداس وجود دارند كه اصلاً ترجمه و اسمى از آنان نيست، گرچه ابتداءاً به نظر مى‌آيد كه همه آنها را مى‌خواهد توثيق كند، اما با ملاحظه اين قرينه كه در ميان آنها محمد بن سنان، راوى از ابى الجارود كه مؤسس جاروديه زيديه است و اشخاص مجهول ديگر كه اسمى از آنها نيست، وجود دارد و اين تعبير ايشان كه صاحب اصول و مصنفات مشهوره بر آنها صدق نمى‌كند، از مجموع اينها استفاده مى‌شود كه ايشان مى‌خواهد اينطور بفرمايد كه روايات رؤيت را شخصيت‌هائى نقل كرده‌اند كه هيچ نقطه ضعفى در مورد آنها نمى‌توان گفت، و بعد به عنوان تأييد كه مسئله شكل متواتر بگيرد، ضعاف را ضميمه كرده و اين اشكالى ندارد، بنابراين، نمى‌توان به رساله عدديه مرحوم شيخ مفيد استناد كرد، و اينكه قبلاً به اين رساله استناد كردم، درست نيست.(خارج صوم ج3ص430)