مباحثه، تالار علمی فقاهت
توثیق بنان بن محمد - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: بررسی راویان (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=31)
+--- موضوع: توثیق بنان بن محمد (/showthread.php?tid=1966)



توثیق بنان بن محمد - عرفان عزیزی - 29-فروردين-1399

استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: منظور از بُنان بن محمد که در برخی اسناد وارد شده است عبدالله بن محمد بن عیسی برادر احمد بن محمد بن عیسی می باشد. عبدالله بن محمد بن عیسی توثیق صریح ندارد، اما از دو راه می توان او را توثیق کرد: الف)اکثارروایت اجلاء. ب)عدم استثناء از رجال نوادر الحکمه.98/10/30


RE: توثیق بنان بن محمد - سید رضا حسنی - 29-فروردين-1399

(29-فروردين-1399, 00:02)عرفان عزیزی نوشته: استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: منظور از بُنان بن محمد که در برخی اسناد وارد شده است عبدالله بن محمد بن عیسی برادر احمد بن محمد بن عیسی می باشد. عبدالله بن محمد بن عیسی توثیق صریح ندارد، اما از دو راه می توان او را توثیق کرد: الف)اکثارروایت اجلاء. ب)عدم استثناء از رجال نوادر الحکمه.98/10/30

سلام برادر عزیز با تشکر. عبارت والد معظمشان نیز در این رابطه همین است با کمی توضیح:
به نظر مى‌رسد كه اشكالى در سند اين روايت نيست، و به دو دليل مى‌توان سند روايت را تصحيح كرد. يكى اينكه اجلاء و مشايخ حديث و معتبرين علماى حديث بسيارى از بُنان بن محمد كه برادر احمد بن محمد بن عيسى اشعرى است، اخذ حديث كرده‌اند. و دوم اينكه رجال نوادر الحكمه و رجالى را كه محمد بن احمد بن يحيى از آنها نقل مى‌كند، بررسى كرده‌اند و عده‌اى از آنها را كه قابل اعتماد نيستند، نام برده‌اند كه بُنان بن محمد از آن نامبردگان نيست. مرحوم آقاى خوئى كه قدماء را قائل به اصالة العداله مى‌دانستند و لذا تا به «ثقه» تصريح نكنند اعتبار، ثابت نمى‌شود، ممكن است در اين سند تأمل داشته باشد. کتاب نکاح، ج 20 

لازم به ذکر است که حضرات آیات سیستانی، مکارم، صافی گلپایگانی و سید صادق روحانی قائل به عدم وثاقت او هستند: قاعده لاضرر ص 308. کتاب نکاح مکارم ج 2 ص 63. فقه الصادق  25 ص 446. فقه الحج صافی ج 4 ص 11.

استاد سید کاظم مصطفوی در قبول او چنین بیانی دارند: 
و أمّا السند و إن كان بواسطة بنان بن محمّد محلّ نظر، و لكن بما أنه ورد له إيماء إلى وثاقته في المعاجم الرجالية، و لم يكن في الباب خبر مسند سوى خبره و عمل به الأصحاب، فلا يبعد الاعتبار». فقه المعاملات ص 564. حال مراد ایشان از ایماء در معاجم رجالیه چیست؟؟ والله أعلم

مقام معظم رهبری نیز به دلیل وقوع او در رجال کامل الزیارات او را توثیق می کنند.

سوال این است که برخی از بزرگان مذکور در زمره ی عدم وثاقت وی، مبنای عدم استثناء از رجال نوادرالحکمۀ را قبول دارند ولی با این حال او را توثیق نکرده اند. مانند سید صادق روحانی فقه الصادق ج 6 ص 408. دلیل چیست؟؟؟؟؟ Huh Huh


RE: توثیق بنان بن محمد - عرفان عزیزی - 30-فروردين-1399

خیلی ممنون از تکمیل بحث توسط شما سید عزیز.استاد شبیری می فرمودند که آقای سیستانی اکثار روایت اجلاء را اماره ی وثاقت نمی دانند