مباحثه، تالار علمی فقاهت
فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر (/showthread.php?tid=1967)



فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر - هادی اسکندری - 29-فروردين-1399

فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر
 
مرحوم محقق خوئی روایت (أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ عُيَيْنَةَ بَيَّاعِ الْقَصَبِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ فَأَكْرَهُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى الْحَصَى فَأَبْسُطُ ثَوْبِي فَأَسْجُدُ عَلَيْهِ فَقَالَ نَعَمْ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ[1]) را مربوط به فرض تقیه دانسته اند به این قرینه که به طور معمول و غالب، سائل می‌توانسته به قسمتی از مسجد که مسقّف است رفته و در آنجا بر زمین سجده کند و یا این‌که خاک و یا چوبی پیدا کرده و بر آن سجده کند و یا نماز را تأخیر انداخته و در آخر وقت بر ما یصح السجود علیه سجده کند ولو بعد از این که حرارت خورشید و گرمای زمین کم شود. با این حال سوال از سجده بر ثوب کرده است؛ فلذا ظاهر روایت این است که سائل وارد مساجد أهل سنّت شده و در مقام تقیّه بوده است و واضح است به تاخیر انداختن نماز و دنبال خاک و چوب گشتن خلاف تقیّه است. علاوه بر اینکه بین تقیّه و ضرورات دیگر فرق عمده‌ای وجود دارد به این که در تقیه عدم مندوحه معتبر نیست؛ فلذا هر چند مکلف بتواند نماز را به تأخیر اندازد یا بتواند نماز را در خانه خود اقامه و یا اعاده کند، می‌تواند به جهت تقیه در همان مکان بر چیزی که سجده بر آن صحیح نیست، سجده کند. حال آن که در اضطرار‌های دیگر وی مکلف است به این که نماز را تاخیر اندازد تا سجده بر ما یصح السجود علیه نماید[2].


[1] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج2، ص306.
[2] درس خارج فقه، ۲۷ فروردین سال ۱۳۹۹.


RE: فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر - مومن - 29-فروردين-1399

آنچه مرحوم خویی فرموده اند در مورد تقیه ی خوفی واضحه چون صبر کردن خلاف تقیه است؛ اما آیا در مورد تقیه ی مداراتی نیز همین است و نیاز نیست که صبر کنیم تا شرایط حاصل بشه، آیا می توان صرفا برای مدارات با اهل سنت، بدون مهر نماز خواند با اینکه در گوشه مسجد خاک است و به راحتی می توان در آن قسمت سجده نمود؟؟


RE: فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر - علی دولت ابادی - 22-ارديبهشت-1399

در این روایت خود شخص تصریح می کند به این که به خاطر حرارت زیاد نمی توانم بر ریگها سجده کنم پس خودش فرض اظطرار را مطرح میکند
ثانیا این احتمال هم هست به قرینه ورود در مسجد که قصدش خواندن نماز تحیت بوده باشد نه نماز فریضه

و به نظر می رسد حمل بر تقیه کردن بعد از این باشد که ما نتوانیم شاهدی بر احکام اولیه پیدا کنیم


RE: فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر - مهدی خسروبیگی - 23-ارديبهشت-1399

(22-ارديبهشت-1399, 00:41)علی دولت ابادی نوشته: در این روایت خود شخص تصریح می کند به این که به خاطر حرارت زیاد نمی توانم بر ریگها سجده کنم پس خودش فرض اظطرار را مطرح میکند
ثانیا این احتمال هم هست به قرینه ورود در مسجد که قصدش خواندن نماز تحیت بوده باشد نه نماز فریضه

و به نظر می رسد حمل بر تقیه کردن بعد از این باشد که ما نتوانیم شاهدی بر احکام اولیه پیدا کنیم
اگر فرض این باشد که به خاطر داغ بودن ریگ ها نمی تواند سجده کند به او گفته می شد بعدا که گرما رفت سجده کن یعنی شما اگر الان نتوانی بر مهری به خاطر گرما سجده کنی نباید صبر کنی و بعدا بخوانی؟؟!!
اشکال دیگر اینکه هر جا که «ادخل المسجد لصلوه» داشته باشیم ظاهرش این است که نماز تحیت است؟؟ًچون قرینه دخول دارد!!!