مباحثه، تالار علمی فقاهت
وقوع طلاق با کلمه ی نعم!! - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: وقوع طلاق با کلمه ی نعم!! (/showthread.php?tid=1982)



وقوع طلاق با کلمه ی نعم!! - عرفان عزیزی - 6-ارديبهشت-1399

درموثقه ی سکونی تعبیری از امام صادق علیه السلام نقل شده که ظاهرش عدم نیاز طلاق به صیغه ی خاص یا حتی انشاء است فِي الرَّجُلِ يُقَالُ لَهُ أَ طَلَّقْتَ امْرَأَتَكَ فَيَقُولُ نَعَمْ قَالَ قَالَ قَدْ طَلَّقَهَا حِينَئِذٍ.برخی درتوضیح آن فرمودند این اقرار به طلاقی است که در گذشته واقع شده ومراد امام این است که اقرار فعلی او حکم ظاهری به وقوع طلاق است لذا زن از این لحظه باید عده نگه دارد.استاد این توجیه را خلاف ظاهر دانسته.ولی چون این روایت خلاف مطلب اجماعی بین شیعه است که طلاق اولا انشاء می خواهدو ثانیا صیغه ی خاص لازم داردنمی توان موثقه ی سکونی را قبول کرد.
علاوه بر اینکه دلیل برحجیت موثقات سیره ی متشرعه است که به نقل شیخ طوسی برای ما بیان شده که اصحاب از زمان ائمه به دو شرط به روایات غیر امامی ها عمل می کردند اول اینکه مخالف فتوای امامیه نباشد و دوم اینکه مخالف روایات امامیه نباشد ودرمحل بحث موثقه ی سکونی خلاف این دو شرط هست پس اصلا توانایی معارضه نداردواگر هم کسی این مبنا را قبول نداشت وبه سراغ مرجحات رفت روایاتی که صیغه ی خاص را شرط می دانند قطعی الصدور هستند به خلاف موثقه ی سکونی.هم چنین محتمل است روایت از باب قاعده ی الزام باشداما از همه مهمتر این است که با مراجعه به فتاوای عامه به این رسیدیم که آنها نعم در جواب سوال از طلاق را کافی می دانند لذا روایت تقیه ای است .98/11/1