مباحثه، تالار علمی فقاهت
عدم جواز عمل به اصول عقلائیه در دین - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: عدم جواز عمل به اصول عقلائیه در دین (/showthread.php?tid=1995)



عدم جواز عمل به اصول عقلائیه در دین - ارادتمند آیت الله مکارم - 19-ارديبهشت-1399

در روابط مردم با هم معذر، منجز و حجت صرفا براساس معیار اصابت به واقع سنجیده نمی شود.
نه این که نخواهند ها.  چون علم به نیات و درون همدیگر ندارند ناچارند که قوانین و اصول کلی قرار بدهند و آن ها را مرجع برای تنجز و تعذر و حجیت قرار بدهند. 

اما خدا نباید با بشر که این گونه نیست، قیاس شود. 
چون خداوند عالم به اغراض و نیات و شرایط انسان ها است، دیگر نیازی به اصول و قوانین کلی نمی با‌شد.
پس همان معیار اولی یعنی اصابت به واقع نسبت به خدا باید ملاک قرار گیرد. 

اشتباه است که ببینیم که چه اصولی را ما در روابطمان با مردم استفاده می کنیم که سبب معذریت ما در نزد آن ها می شود بعد نسبت به خداوند عالم هم از آن اصول پیروی کنیم.


RE: عدم جواز عمل به اصول عقلائیه در دین - مهدی خسروبیگی - 20-ارديبهشت-1399

(19-ارديبهشت-1399, 15:10)ارادتمند آیت الله مکارم نوشته: در روابط مردم با هم معذر، منجز و حجت صرفا براساس معیار اصابت به واقع سنجیده نمی شود.
نه این که نخواهند ها.  چون علم به نیات و درون همدیگر ندارند ناچارند که قوانین و اصول کلی قرار بدهند و آن ها را مرجع برای تنجز و تعذر و حجیت قرار بدهند. 

اما خدا نباید با بشر که این گونه نیست، قیاس شود. 
چون خداوند عالم به اغراض و نیات و شرایط انسان ها است، دیگر نیازی به اصول و قوانین کلی نمی با‌شد.
پس همان معیار اولی یعنی اصابت به واقع نسبت به خدا باید ملاک قرار گیرد. 

اشتباه است که ببینیم که چه اصولی را ما در روابطمان با مردم استفاده می کنیم که سبب معذریت ما در نزد آن ها می شود بعد نسبت به خداوند عالم هم از آن اصول پیروی کنیم.
اتفاقا ازمواردی که فقها برای تعذیر و تنجیز برشمرده اند این است که ببینیم ایا عقلا در مقام دادخواهی به آن تمسک می کنند یا نه؟ اگر تعذیر و تنجیز نزد عقلا معتبر عند الشارع نبود از آن ردع می کرد به ردع خاص


RE: عدم جواز عمل به اصول عقلائیه در دین - ارادتمند آیت الله مکارم - 20-ارديبهشت-1399

می دانم که فقها این را فرموده اند. این متن در رد همین حرف بود.
در حقیقت چون اجرای اصول عقلائی نسبت به خداوند خلاف عقل است، نیازی به ردع مستقلی ندارد.


اما مطلب جدید:
به نظرتان از آیه زیر برای ردع نسبت به بناء عقلا (در جایی که حکم عقلی در میان نیست) نمی توان استفاده نمود؟
(وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ)
[سوره اﻷنعام آیه 116]