مباحثه، تالار علمی فقاهت
برتری شیعه فاسق از سنی عادل - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: برتری شیعه فاسق از سنی عادل (/showthread.php?tid=2010)



برتری شیعه فاسق از سنی عادل - مهدی خسروبیگی - 29-ارديبهشت-1399

استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید: شیعه فاسق نسبت به غیر شیعه ای  که به آنچه می داند، عمل می کند، برتر است. به دلیل روایاتی مثل: 1)  حديث: «مَنْ فَارَقَ عَلِيّاً فَقَدْ فَارَقَنِي وَ مَنْ فَارَقَنِي فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل» (المعيار والموازنة، ص 311)
 2)  حديث: «شِيعَةُ عَلِيٍّ هُمُ الْفَائِزُونَ يَوْمَ الْقِيَامَة و ...» (الخصال، شيخ صدوق، ص 496؛ عيون اخبار الرضا عليه السلام، ج 1، ص 57؛ روضةالواعظين، ص 296؛ ينابيع المودة، ج 1، ص 173 و ج 2، ص 77) به حصر در روایت توجه داشته باشید.
(ر.ک: جعفر تبریزی،  سيره‏ى عالمانه و پندهاى حكيمانه‏ى استاد الفقهاء و المجتهدين ميرزا جواد تبريزى «قدس سره»:183- 181). البته مراد از غیر شیعه جاهل مقصر است و نه قاصر. 



RE: برتری شیعه فاسق از سنی عادل - علی دولت ابادی - 30-ارديبهشت-1399

اشکالی که به ذهن می رسد
اولا این برتری دربحث وثاقت قولشان نیست در حالی که مهم در فرق این دو نفر نزد ما از لحاظ وثاقت روایاتشان است
ثانیا در بحث تجری و انقیاد برای ما ممکن است ثابت شود که این غیر شیعه چون به انچه می داند عمل میکند از باب انقیاد ممدوح است نسبت به شیعه ای که عصیان میکند
لذا روایت را حمل کنیم بر برتری ان شیعه ای که حقا پیرو و دارای خواص ایمان است چنانکه در بعضی از روایات امده
و با توجه به ایه شریفه
وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى


RE: برتری شیعه فاسق از سنی عادل - مهدی خسروبیگی - 30-ارديبهشت-1399

(30-ارديبهشت-1399, 17:48)علی دولت ابادی نوشته: اشکالی که به ذهن می رسد
اولا این برتری دربحث وثاقت قولشان نیست در حالی که مهم در فرق این دو نفر نزد ما از لحاظ وثاقت روایاتشان است
ثانیا در بحث تجری و انقیاد برای ما ممکن است ثابت شود که این غیر شیعه چون به انچه می داند عمل میکند از باب انقیاد ممدوح است نسبت به شیعه ای که عصیان میکند
لذا روایت را حمل کنیم بر برتری ان شیعه ای که حقا پیرو و دارای خواص ایمان است چنانکه در بعضی از روایات امده
و با توجه به ایه شریفه
وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى

بحث مربوط به روایات نیست بحث کلی است و دیگر اینکه طبق روایاتی که بیان شده این سنی عملش کلاعمل است پس  از باب حکومت یا ورود اصلا سعی ای در کار نبوده است