مباحثه، تالار علمی فقاهت
قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد لاریجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- موضوع: قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی (/showthread.php?tid=2026)



قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی - عرفان عزیزی - 4-خرداد-1399

مرحوم شیخ انصاری می فرماید زمانی می توان به سراغ قبح عقاب بلا بیان رفت که دلیل بر احتیاط تمام نباشد اگر شهید صدر معتقد است که عقل به صورت جزمی درفرض احتمال تکلیف از باب حق الطاعه حکم به وجوب احتیاط می کند خود همین دلیل بر احتیاط است که با این وجود نوبت به برائت نمی رسد.اما اگر عقل کسی چنین ادراک جزمی نداشت تا دلیل بر احتیاط تمام باشد نوبت به قبح عقاب بلا بیان می رسد.99/2/16


RE: قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی - مسعود عطار منش - 16-خرداد-1399

به نظر می رسد این تقدم وابسته به تقریب ما از برایت است. اگر تقریب این باشد که در تزاحم مستقر بین مصلحت الزام و مصلحت ترخیص هیچیک مقدم نیست خب حکم عقل به احتیاط موضوع تزاحم را بر میدارد ولی ظاهرا تقریب رایج از این قاعده این نیست بلکه همینست که مولا تا بیان نکند حق عقاب ندارد گه اگر این باشد حکم عقل به احتیاط در عرض این بوده و تقدمی فهمیده نمیشود.


RE: قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی - عرفان عزیزی - 17-خرداد-1399

مراد از بیان خصوص قطع و اماره ی بر واقع نیست بلکه اگر حکم عقل به طور جزمی به خاطر حق الطاعه بر احتیاط باشد این هم بیان است و عقاب قبیح نیست استاد معتقدند شهید صدر چارچوب نزاع را اشتباه گرفته اند اگر عقل ایشان به نحو جزمی در ظرف جهل به خاطر حق الطاعه حکم به وجوب احتیاط می کند سایر علما با ایشان نزاعی ندارند.


RE: قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی - مسعود عطار منش - 23-خرداد-1399

طبق تقریب معروف از قبح عقاب بلا بیان، عدم البیان موضوع برای قبح عقاب است خلافا لشهید صدر که عدم البیان را موضوع احتیاط و حق الطاعه میداند پس ظاهرا بحث شهید صدر با مشهور در تعارض است چون هر دو سر یک چیز بحث میکنند و آن عبارتست از عدم البیان .


RE: قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی - عرفان عزیزی - 24-خرداد-1399

اشکال استاد لاریجانی هم دقیقا همینه که شهید صدر نباید خود را معارض با این اقایان می دید چرا که خود این آقایان تصریح دارند که اگر دلیل احتیاط من عقل او شرع تمام باشد وارد بر قبح عقاب بلا بیان است و اصلا قاعده موضوع ندارد.وقتی شهید صدر معتقد است عقل به طور جزمی در فضای احتمال تکلیف حکم به احتیاط می کند خود همین مطلب بیان است