مباحثه، تالار علمی فقاهت
اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد لاریجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- موضوع: اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات (/showthread.php?tid=2030)



اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات - عرفان عزیزی - 7-خرداد-1399

مرحوم نائینی در فوائد الاصول در جایی که تکلیف هست ولی به ما نرسیده است، از باب اینکه عبد نسبت به ملاکات و تکلیف مولا تفویتی نداشته است، می‌گوید بنابراین عقاب کردن کسی که بدون بیان بخواهند او را عقاب کنند، قبیح است از این جهت که او تفویتی انجام نداده است تا بخواهند او را عقاب کنند. در اجود‌التقریرات بحث را روی تفویت نبرده است بلکه روی عدم اقتضاء حرکت برده است و می‌گوید که اگر کسی مقتضای برای حرکت ندارد، عقاب کردن او قبیح است. 99/2/18


RE: اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات - مسعود عطار منش - 16-خرداد-1399

اگه پسر وارد خونه بشه احتمال بده پدرش خوابه ولی اعتنا نمیکنه و صداش رو بلند میکنه و پدر از خواب بیدار میشه!به نظرم خیلی واضحه که عرف عقلا این فرزند رو به دلیل بی اعتنایی به حق پدر تقبیح نموده و مستحق تنبیه میدونن.حال در این که پسر در خواب بودن پدر شک داره فرقی نمیکنه ظلم ظالمی مانع علم او شده باشه یا نه
لذا به نظر می رسد این تقریبات برای قبح عقاب بلا بیان تمام نیست الا این که بحث مصلحت ترخیصیه را ضمیمه کنیم.


RE: اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات - عرفان عزیزی - 21-خرداد-1399

درهمین مثالی که می فرمایید اگر بچه شک دارد  که پدر خواب است یا نه یا نمی داند اذیت می شود یا نه معلوم نیست او را مستحق عقاب بدانند واگر غرض لزومی پدر این بوده که به هیچ وجهی از خواب بلند نشود باید اعلام میکرده لذا عبد نقشی درتفویت این غرض ندارد مگر اینکه گفته شود که همین که احتیاط نکرده موجب تفویت شده وبه همین مقدار معاقب است.اینکه مصلحت ترخیص اقوی از لزوم باشد علی الاطلاق چه دلیلی دارد ؟یعنی اگر در ناحیه ی برائت عقلی بحث می کنیم که عقل حکم نمی کند مصلحت ترخیص اقوی از لزوم است اگر هم در ناحیه ی برائت شرعی می فرمایید که در آن جا خطاب وجود دارد ومحل اختلاف هم  نیست


RE: اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات - مسعود عطار منش - 23-خرداد-1399

این که می فرمایید اگر میخواست باید میگفت در جایی درست است که پدر تمکن از بیان داشته و سکوت کرده که این در واقع از باب تمسک به ظهور حال است لذا باید بحث را ببریم در جایی که مانعی برای تمسک به ظهور حال وجود دارد کما این که در فضای شریعت در زمان حاضر مبین شریعت در غیبت بوده و مانع دارد.
این که مصلحت ترخیص اقوی باشد معلوم نیست ولی تقریب مد نظر بنده از برایت عقلی مبتنی بر احتمال اهمیت ترخیص نسبت به الزام است و این احتمال را نمیتوان براحتی نفی کرد.


RE: اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات - عرفان عزیزی - 24-خرداد-1399

اگر در همان روایاتی که تا قبل از غیبت به دست رسیده فحص شود و روایتی پیدا نشود می توان برائت جاری کرد زیرا یقین نداریم که نزد حضرت حجت تکلیف جدیدی هست.یاتی بدین جدید هم مستند متقنی ندارد

نسبت به تقریب مد نظر هم احتمال اهمیت ترخیص نسبت به الزام که نمی تواند برائت عقلی را ثابت کند صرفا احتمال است مثبت چیزی نیست بله نفی نمی توان کرد ولی با آن چیزی هم نمی توان اثبات کرد