مباحثه، تالار علمی فقاهت
توثیق محمد بن حکیم خثعمی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: بررسی راویان (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=31)
+--- موضوع: توثیق محمد بن حکیم خثعمی (/showthread.php?tid=2031)



توثیق محمد بن حکیم خثعمی - عرفان عزیزی - 8-خرداد-1399

استاد سید محمد جواد شبیری پیرامون توثیق محمد بن حکیم فرمودند: دو راه برای توثیق او وجود دارد یکی نقل صفوان وبزنطی و ابن ابی عمیر از او و دوم روایت صحیحه ای که کشی نقل می کند
844 حَمْدَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، قَالَ حَدَّثَنِي يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ حَمَّادٍ، قَالَ‏ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ (ع) يَأْمُرُ مُحَمَّدَ بْنَ حُكيمٍ أَنْ يُجَالِسَ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ أَنْ يُكَلِّمَهُمْ وَ يُخَاصِمَهُمْ! حَتَّى كَلَّمَهُمْ فِي صَاحِبِ الْقَبْرِ، فَكَانَ إِذَا انْصَرَفَ إِلَيْهِ، قَالَ لَهُ: مَا قُلْتُ لَهُمْ وَ مَا قَالُوا لَكَ وَ يَرْضَى بِذَلِكَ مِنْهُ.
با توجه به این که مناظره ها در آن زمان صرفا مناظره‌ی عقلی نبوده و بیشتر مناظرات حدیثی و نقلی بوده است، امام علیه السلام به کسی که قابل اعتماد نباشد، دستور مناظره نمی دهد، به همین دلیل از این روایت هم می توان وثاقت محمد بن حکیم را ثابت کرد.98/11/27


RE: توثیق محمد بن حکیم خثعمی - علاوی - 12-خرداد-1399

در عرف امروز وکلای مالی (مقصود وکلای عمومی نیستند بلکه وکلای خاص مراجع تقلید مثل روسای بخش وجوهات دفاتر) بسیار قابل اعتماد هستند ولی در زمان ائمه وکلای مالی مهم امامان (ع) دچار انحراف شده اند بطوریکه امروز وکیل مالی امام بودن را دلیل توثیق نمی دانند
پس چگونه دستور به مناظره را باید دلیل بر توثیق دانست ولی وکیل مالی امام بودن را دلیل توثیق نمی دانیم


RE: توثیق محمد بن حکیم خثعمی - عرفان عزیزی - 12-خرداد-1399

راجع به وکیل نظر مرحوم آقای خویی همان است که فرمودید اما استاد شبیری نظری به خلاف ایشان دارند و معتقدند وکیل واسطه ی بین امام و خلق است لذا باید ظاهر الصلاح و ثقه باشد.وممکن است نسبت به منحرفین هم ائمه علیهم السلام مادامی که ظاهرا خیانت آنها علنی نشده ایشان را ثقه می دانستند بعد از خیانت نیز آنها را عزل کردند.
امر به مناظره درفضایی که مسائل روایی کم هم نبوده ورضایت امام نسبت به مناظرات او بعد از تعریف کردن نزد امام عرفا وثاقت رو می فهمونه چرا که اگر غیر ثقه باشه ممکنه از خودش مطلبی به امام نسبت بده تو مناظرات و اصلا آبروی ائمه رو در برابر عامه می تونه ببره