مباحثه، تالار علمی فقاهت
استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر (/showthread.php?tid=2055)



استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - مسعود عطار منش - 23-خرداد-1399

یک بحث در معنای ضرر اینست که آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند : لا تضاروهن لتضیقوا علیهن، در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد. استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید پس این آیه نمیتواند شاهد بر نفی معنای ضیق باشد. جلسه 64 مورخ 23\10\98


RE: استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - عرفان عزیزی - 24-خرداد-1399

(23-خرداد-1399, 22:50)مسعود عطار منش نوشته: یک بحث در معنای ضرر اینست که آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند : لا تضاروهن لتضیقوا علیهن،  در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد.  استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید پس این آیه نمیتواند شاهد بر نفی معنای ضیق باشد. جلسه 64 مورخ 23\10\98

طبق نظر استاد باید بگوییم زنان را در ضیق قرار ندهید به خاطر اینکه صرفا بخواهید آنها را در ضیق قرار دهید این کلام عرفیت ندارد


RE: استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - مهدی خسروبیگی - 25-خرداد-1399

(23-خرداد-1399, 22:50)مسعود عطار منش نوشته: یک بحث در معنای ضرر اینست که آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند : لا تضاروهن لتضیقوا علیهن،  در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد.  استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید پس این آیه نمیتواند شاهد بر نفی معنای ضیق باشد. جلسه 64 مورخ 23\10\98
قسمت مورد استدلال در آیه در مورد مطلقه رجعیه است آیه می گوید به آنها ضرر نزنید تاعرصه را بر آنها تنگ کرده و مجبور به ترک منزل شوند. مراد از ضرر در اینجا ضرر بی هدف نیست بلکه ضرر می زند تا مجبور شود به ترک خانه


RE: استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - مسعود عطار منش - 28-خرداد-1399

در جواب آقای عزيزي : شاید فرمایش شما درست باشد ولی ممکن است این تفاوت تعبیری عرفیتش را بیشتر کمد یعنی علت و معلول با دو تعبیر باشد.
در جواب آقای خسرو بیگی : ظاهرا منظور از بی هدف صرفا برای در ضیق قرار دادن است یعنی اگر هم او را مجبور به ترک خانه میکنند برای اذیت اوست نه چیز دیگر، البته به نظر می رسد حالت معمول این نباشد بلکه این باشد که خانه را ترک کند تا از خانه بتوان استفاده کامل نمود.


RE: استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - مومن - 29-خرداد-1399

مثال عرفی موید مطلب استاد این است که گفته شود فلانی راه می رود که راه برود، و هیچ کاری ندارد
یا اینکه فلانی ثروت می اندوزد تا ثروت داشته باشد و غرضی دیگر ندارد؛ اما این بیان نیاز به قرینه دارد ولی اگر مراد استاد را این بدانیم که ضیق معنای حاصل مصدری ضرر است، یعنی به آنها سخت نگیرید تا در سختی قرار بگیرند، این تعلیل هم عرفی است و مطابق کبرای آقای سیستانی و هم اشکال استاد به آقای سیستانی وارد خواهد بود.


RE: استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - مومن - 29-خرداد-1399

ظاهرا آقای سیستانی به استعمال برای کشف معنای حقیقی تمسک نموده در حالیکه این سخن مطابقمبنای سید مرتضی بوده و مبنایمتروکی است


RE: استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر - مسعود عطار منش - 5-تير-1399

ممکن است آقای سیستانی به صرف استعمال استناد نکرده باشد بلکه مراد ایشان استعمال بلا تعول است که لعل در کلمات مرحوم آخوند هم به چشم میخورد.